Hjelp til utstyr.

A

Agathe

Hei. Trenger en god del hjelp. Jeg har bestemt meg for og lage et øl brygge sett til Mannen min. som gave til Jul. Men er litt usikker på Hva jeg trenger.
Til nå Har jeg kjøpt :
Gjæringskar.
Gjæringslås.
Hevert
Tarmometer
Hydrometer
sylinder
Har bestilt personlige etiketter til flasker ;)

Skal Kjøpe : Gryte som rommer 50liter. Kokeplate. flasker og korker. trakt

Har jeg da det som man trenger helt i basis for en nybegynner?
Jeg trenger virkelig hjelp til hva jeg trenger av råvarer ? Jeg bor litt borte fra storbyen. Men har en Europris i nærheten.  Så at det fantes mye utstyr der. Er det brukende? Hadde vart utrolig taknemlig om noen kunne fortelle meg hva mer jeg bør kjøpe. Og eventuelt en oppskrift på en øl som han kan prøve å lage første gang. Og liste over ingredienser som trengs til det brygget.  om noen eventuelt har bøker om ølbrygg liggende til overs kjøper jeg gjerne. Håper på raske svar! :) T :help:
 
Det meste fra Europris er heilt OK men eg ville kanskje ha kjøpt ein skikkeleg autohevert.     

StarSan er også kjekt å ha men du kan også bruka klor og så skylla godt med kokt vatn for å fjerna klorrestane.  StarSan får du i bryggebutikkar.

Om det er maltbrygging du tenkjer på er det enklast å starta med BIAB - altså brygging i kjelen i ein pose.  Då må du ha ein meskepose også.  Det er også lurt å ha ein god kjølar(spiralkjølar eller dyppkjølar)  - spesielt om du skal brygga så mykje som 50 liter for det er ein tung kjele å flytta på om du f.eks. skal kjøla den i ein vask eller i eit badekar.

Bøker om ølbrygging får du i dei fleste bryggebutikkane og eg vil også tru i mange bokhandlar.  Den klassiske "Moderne hjemmebrygging" og dei nye "Ølbrygging frå Hånd til munn" og så leiaren i Norbygg si bok - "Håndbok i ølbrygging".  Det er vel greie oppskrifter i dei fleste av bøkene.    Flrie bryggebutikkar har også ferdige sett med malt, gjær og humle. 
 
Jeg har ikke hatt bruk for trakt men mulig det finnes, en kjøler kjøpte jeg med en gang samt en meskepose denne trengs om man skal starte med Brew in bag (BIAB) som er en veldig enkel måte å komme i gang på, finnes noen norske bøker som er å få kjøpt i de fleste bokhandlere som Ølbrygging fra hånd til munn, moderne hjemmebrygging og håndbok i ølbrygging, oppskrifer finner du mange av her, men vil anbefale å starte med en ale, gjerne en pale ale av noe slag.

Og der kom noen meg i forkjøpet ja, træg trønder...
 
Agathe skrev:
Hei. Trenger en god del hjelp. Jeg har bestemt meg for og lage et øl brygge sett til Mannen min. som gave til Jul. Men er litt usikker på Hva jeg trenger.
Til nå Har jeg kjøpt :
Gjæringskar.
Gjæringslås.
Hevert
Tarmometer
Hydrometer
sylinder
Har bestilt personlige etiketter til flasker ;)

Skal Kjøpe : Gryte som rommer 50liter. Kokeplate. flasker og korker. trakt

Har jeg da det som man trenger helt i basis for en nybegynner?
Jeg trenger virkelig hjelp til hva jeg trenger av råvarer ? Jeg bor litt borte fra storbyen. Men har en Europris i nærheten.  Så at det fantes mye utstyr der. Er det brukende? Hadde vart utrolig taknemlig om noen kunne fortelle meg hva mer jeg bør kjøpe. Og eventuelt en oppskrift på en øl som han kan prøve å lage første gang. Og liste over ingredienser som trengs til det brygget.  om noen eventuelt har bøker om ølbrygg liggende til overs kjøper jeg gjerne. Håper på raske svar! :) T :help:

Sikkert ikke svaret du ønsker deg, men en lett oppgave har du ikke tatt på deg her...

Mitt forslag er at du kjøper en bok til han først, slik at han selv får gjøre seg opp en mening deretter mht valg av bryggeutstyr.
Dersom ikke risikerer du fort at han blir sittende med utstyr som kanskje ikke passer slik han ser for seg brygginga...
 
Tilbake
Topp