Hjemmebryggerhelgen 2016

Hjemmebryggerhelgen 2016 avholdes 22.-24. april på Haandbryggeriet i Drammen. Arrangementskomitèen har startet arbeidet med utarbeiding av program for konferansen, og ønsker innspill fra Norbryggs medlemmer når det gjelder det faglige innholdet.
  • Er det et/flere spesifikke temaer du ønsker på programmet?
  • Noen spesifikke foredragsholdere/ølpersonligheter du gjerne ville sett og hørt denne helgen?
  • Andre innspill til faglig innhold?
Fyr løs! :)

-------

Bekreftede foredragsholdere:

 
Sist redigert:
Nå banner jeg nok i kjerka, men like fullt: Sider! Det er litt på sida av hovedaktivitene våre, men det er et enormt kunnskapshull i hjemmebryggermiljøet på dette feltet i forhold til interessen rundt det.
 
Surøl er et interessant tema. På hjemmebryggerskala er det utfordrende, men mange eksperimenterer. Jeg skulle gjerne hørt Michael Tonsmeire, men et godt alternativ ville være noen av de som har laget gode hjemmebrygg av sorten i Norge.
 
Flott med forslag! Flere her har vi allerede drodlet rundt, andre er nye. Kjør på med flere om dere brenner inne med noe :)
 
Et tips fra forrige arrangementskomite: Begynn å fiske etter folk tidlig. Noen kan komme på tre dagers varsel, andre kan trenge to år.
 
Surøl hadde definitivt vært et spennende tema.
Nå er jo Haand en av de med mest kompetanse på det området vil jeg tro.
Av amerikanske besøkende hadde det vært veldig spennende med f.eks:
- Chad Yakobsen / Crooked Stave
- Jay Goodwin / The Rare Barrel
- Lauren Salizar / New Belgium
- Shawn Hill / Hill Farmstead (som nevnt lenger oppe)
- Tomme Arthur / Lost Abbey, Pizza Port
- Vinnie Cilurzo / Russion River
I tillegg finnes det jo mange spennende kandidater i f.eks Belgia som det antageligvis er vesentlig enklere å få til Norge pga reisetid etc.
 
Som du nevner @ØysteinM så er det en utfordring med å få folk fra statene over. Mange timers flyreise (på økonomiklasse) med jetlag og det hele for en helg (og 1-2 timer med presentasjon/foredrag) er vel kanskje ikke det som er mest fristende. De er jo ganske populære i eget land også, så det står nok ikke på tilbud.

Hjelper liksom ikke å friste med "fjords" heller, selv om Drammensfjorden er fin den ;) Men vi gjør noen fremstøt så får vi se. Belgia er helt klart også i tankene.
 
Å få Chris White til å komme i 2015, var halvannet års arbeid. Og da passet det med et annet arrangement som nok var viktigere enn vårt.
 
På vei til Boston satt jeg på flyet ved siden av en biotech-fyr og vi hadde en utrolig spennende samtale om likhetene mellom biotech og hjemmebrygging. Biotech handler om å modfisere DNA på mennesklige hudceller (evt. andre celler fra pattedyr) og bruke disse for å "brygge" en proteinsuppe fra aminosyrer, sukker og fett. Jeg tror neppe jeg kan ta med meg så mye konkret som jeg kan bruke i bryggeprosessen min - men jeg synes det var utrolig spennende å høre på. Så det å gå bittelitt utenfor brygging tror jeg kan være spennende for en del av oss (?).

Ellers kunne jeg tenke meg å høre om hva jeg tenker på som surølbryggingens svartekunst - blending. Hvis vi er 3-5 stykker som kan stille med hvert vårt corny-fat med oud bruin eller en annen stil så hadde det jo vært moro å forsøke å blende frem et par øl der og da.
 
Sist redigert:
I følge Pierre Tilquin så er blending bare å finne et passende blandingsforhold, og når vørter når korrekt FG, så er det bare å blande. Det var ikke masse smaking og kjemi involvert. Det var bare å gjenta det som funket.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Jo. Selvsagt er det alltid mye smaking involvert.
Du har et mål og du har et sett råvarer (øl). Du kartlegger råvarene og forsøker å komme deg så nærme målet som mulig. Siden det er surøl og hvert fat/foeder er forskjellig så må du finne ut hva som finnes i hvert enkelt fat. Ingen vei utenom å smake.

Den fysiske handlingen å blande sammen de forskjellige ølene når du har kommet frem til blandingsforholdet er åpenbart ikke magisk. Når en snakker om blending så snakker en alltid om det å komme frem til blandingsforholdene. Men du trodde kanskje jeg mente selve blandingen.
 
Nja - Det er veldig forskjellig fra bryggeri til bryggeri. Pierre fant blandingsforholdet han bruker den dag i dag da han startet karrieren. Han holder seg slavisk til blandingsforholdet, og gjør ingen smakinger for å justere.

Men han fortalte også at det var andre bryggeri som smakte for hvert år for å justere smaksbildet, så YMMV.
 
Jo. Selvsagt handler blending om smaking.

Hvordan tror du han kom frem til forholdene? Tror du han smakte på ølene har blendet? Selvsagt gjorde han det og det er altså dette som er "blending". At Tilquin mener de har forutsigbar nok produksjon til ikke å trenge å justere blandingsforholdene på eksisterende produksjon blir ikke så veldig relevant for det vi prater om her. Du blander (no pun intended) sammen "blending" og "blanding". Og ingen er interessert i å høre om hvordan en blander øl.

Uansett. Kontekst her er _hjemmebrygging_ og de fleste hjemmebryggere er helt avhengig av å komme opp med nye blandingsforhold hver eneste gang.
 
Tilbake
Topp