Hjemmebryggeroppskrifter fra Nøgne Ø

Hører hjemme i tråden ja. Dersom @Kjempetorsken ikke svarer før du skal brygge kan du høre her.


Eller se her
Jeg la oppskriften fra Homebrewtalk inn i Beersmith og 48g Chinook for 90 minutter i et 23 liter brygg må være feil. I podcasten sier Kjetil Jikiun at Chinook tilsetningen skal gi 80 IBU og det tilsier 90g Chinook @90 min.
 
Jeg la oppskriften fra Homebrewtalk inn i Beersmith og 48g Chinook for 90 minutter i et 23 liter brygg må være feil. I podcasten sier Kjetil Jikiun at Chinook tilsetningen skal gi 80 IBU og det tilsier 90g Chinook @90 min.

Syntes også humlemengdene var litt beskjedne
 
Nøgne Ø # 100

22,5 Plato, 80 IBU, 10,0 % alk/vol

Malt
88 % Maris Otter
10 % Wheat malt/Froment/Wheat Blanc
2 % Chocolate malt

Innmesk 63˚C 60 min

Humle
Chinook 100 g/hl i 90 min
Centenbneal 200 g/hl i 15 min
Centenneal 200 g/hl i 5 min
Columbus 100 g/hl i whirlpool

Koketid 90 min

Gjær
WLP007

Tørrhumling
Chinook 200 g/hl
 
Nøgne Ø # 100

22,5 Plato, 80 IBU, 10,0 % alk/vol

Malt
88 % Maris Otter
10 % Wheat malt/Froment/Wheat Blanc
2 % Chocolate malt

Innmesk 63˚C 60 min

Humle
Chinook 100 g/hl i 90 min
Centenbneal 200 g/hl i 15 min
Centenneal 200 g/hl i 5 min
Columbus 100 g/hl i whirlpool

Koketid 90 min

Gjær
WLP007

Tørrhumling
Chinook 200 g/hl

Skal brygges! :D
 
Nøgne Ø # 100

22,5 Plato, 80 IBU, 10,0 % alk/vol

Malt
88 % Maris Otter
10 % Wheat malt/Froment/Wheat Blanc
2 % Chocolate malt

Innmesk 63˚C 60 min

Humle
Chinook 100 g/hl i 90 min
Centenbneal 200 g/hl i 15 min
Centenneal 200 g/hl i 5 min
Columbus 100 g/hl i whirlpool

Koketid 90 min

Gjær
WLP007

Tørrhumling
Chinook 200 g/hl

Hvor lang er WP hos dere?
og temperatur
 
Den skall brygges, draft oppskrift her.

Lit usikker hvordan jeg skal justere vannet, og, jeg lurer på hva jeg skal gjøre etter at fermentering er klar (nå tar jeg det ført inn i fat - ca 3 med, så på flaske med lit demerara sukker og cask-gjær (Nottingham er referert til i podcasten), og så kald igjen på flaske i ca 2 mnd. før vi drikker det).

Any comments?
 
Her er min
Kommer til å karbonere med cbc-1 på 0,5 flasker, siden det er det jeg har
 
Sist redigert:
Jeg la oppskriften fra Homebrewtalk inn i Beersmith og 48g Chinook for 90 minutter i et 23 liter brygg må være feil. I podcasten sier Kjetil Jikiun at Chinook tilsetningen skal gi 80 IBU og det tilsier 90g Chinook @90 min.
Image 16-03-2024 at 15.13.jpg

Jeg har gjort det slik de fortalte i podcasten - oppskriften her i tråden sier at Centennial går inn 2 ganger (@15 og @5) men det nevner ikke Kjetil i podcasten - tror ikke det betyr veldig mye heller. Mengder i oppskriften min er basert på 20 liter og må nok justeres iht %AA jeg får i humleposen.
 
Vis vedlegget 66760

Jeg har gjort det slik de fortalte i podcasten - oppskriften her i tråden sier at Centennial går inn 2 ganger (@15 og @5) men det nevner ikke Kjetil i podcasten - tror ikke det betyr veldig mye heller. Mengder i oppskriften min er basert på 20 liter og må nok justeres iht %AA jeg får i humleposen.

Se ikke bort i fra at de kan ha justert litt på oppskriften siden 2010
Jeg kommer nok til å legge inn litt mere Chinook så jeg kommer over 80 IBU
2 g/L Chinook ved 90 min trenger jeg da
 
Ligger ikke fullt så langt etter nå, drakk denne på søndag:
Vis vedlegget 68263

Aroma av kaffe/sjokolade, mangler kompleksitet.

Cappuccino farget skum som forsvant veldig fort.

Smak som aroma, men med en syrlig/besk komponent som for meg var veldig negativ. Regner med at det er brukt for mye mørke malt og The Harsh Zone har inntruffet. Det kan stemme med oppskriften som har 8% Crystal Malt (som jeg regner med er innenfor The Harsh Zone, 70-200L).

Min var også fra 29 November 2023.
Jeg er ikke så sikker på at det er et så mørkt krytsallmalt som er brukt. 70 Lovibond er 185 EBC, og de fleste som er i vanlig bruk, ligger under der - og jeg synes heller ikke jeg kjenner noe i smaken som tyder på at det er et veldig mørkt krystallmalt i dette ølet. Jeg ville gjette på noe rundt 120-150 EBC, kanskje? Men for all del; jeg bare gjetter.

Jeg brygga dette sjøl til jul i fjor, og syntes jeg traff bra. Da brukte jeg Simpsons T50, som har 135 EBC. Ellers har jeg ei gammal oppskrift fra 2015 der det står 60 EBC på krystallmaltet - men jeg aner ikke hvor jeg har den prosenten fra.

Jeg har egentlig ikke sånn angst for disse mørke krystallmaltene, bare litt respekt, for å si det sånn. Du ødelegger fort et øl om du bruker for mye, men en passe mengde kan gjøre mye godt. Men likevel; jeg ville ikke bruke et sånt malt i en porter.

Jeg finner ikke noe når jeg leiter her på forumet. Litt rart; jeg ville tru at mange bruker denne oppskrifta, så jeg kan tenke meg at flere ville vært interessert i å vite hvilket krystallmalt det er snakk om. @Kjempetorsken , kan du si noe om hvilket krystallmalt dere bruker - eller er det en hemmelighet:)? (Jeg har en kamerat som elsker dette ølet, og må snart brygge en batch med ham så han har til jul:).)

edit: Kuriosum: Jeg har oppskrifta på et nydelig norsk juleøl som Hadeland Håndverksbryggeri brygga. Det har 6,5 % Cararoma, som har 400 EBC:). (Mulig det var Red Crystal de brukte. Det er omtrent det samme.)
 
Sist redigert:
Jeg finner ikke noe når jeg leiter her på forumet. Litt rart; jeg ville tru at mange bruker denne oppskrifta, så jeg kan tenke meg at flere ville vært interessert i å vite hvilket krystallmalt det er snakk om. @Kjempetorsken , kan du si noe om hvilket krystallmalt dere bruker - eller er det en hemmelighet:)? (Jeg har en kamerat som elsker dette ølet, og må snart brygge en batch med ham så han har til jul:).)
Neida, ingen hemmeligheter her. Maris Otter crystal malt fra Thomas Fawcett i England.

Maltsammensetningen i Nøgne Ø Porter:
77% Maris Otter Pale malt
8% Maris Otter Crystal malt
6% Munich malt
4% Chocolate malt
3% Black malt
2% Pale chocolate malt
 
Tilbake
Topp