1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hjemmelaget flaskefyller

En tråd i 'Utstyr' startet av Brynsj, 17 Jan 2014.

1. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har lenge vurdert å kjøpe en beergun, men siden jeg har et forsvinnende lite behov for å fylle øl fra fat til flasker, så har det blitt med tanken.
    Likevel kunne jeg tenkt meg utstyr for dette i tilfelle jeg trenger å få flyttet litt øl, så inspirert av løsninger på nettet har jeg satt sammen mitt eget fyllesystem av div reservedeler i ølboden. Ved hjelp av en picnickran, gammelt stigerør og slange fra Biltema, ble det en øl-linje og en renblåsingspistol gir gass til å flushe flaskene.
    Prøvekjørte opplegget på en barley wine og fikk fylt 15 flasker helt problemfritt :biersmile:

Vedlagte filer:

simenkvaal og A_hjelme liker dette.
  2. Odd Kristian Wathne

Odd Kristian Wathne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ligger diverse youtubevideoer der folk har gjort det samme også :D

3. Jack MM

Jack MM
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den har vi prøvd og, med luftblåsepistol type lang, men vi manglet "proppen" så det ble mye skum. Hvor har du fått denne / eller hva har du brukt der?

4. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg borret et passende hull i en silikonpropp, siden jeg ikke fikk tak i propp med hull. Lavt trykk på fatet, lang tappeslang og nedkjølt flasker og fat hjelper på skumproblem :)

5. Tim

Tim
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Link til passende silikonpropp?

6. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjøpte på Bryggeland: http://bryggeland.no/catalogsearch/result/?a=all&q=kork#/page/1
    Standard åpning på ølflaske er 18 mm, så jeg kjøpte 17-22 mm. Den blir litt trang med røret, så den går ikke langt ned i flasken, men fungerer helt greit. Et søk på ebay gir flere alternativ, både silikon og gummi-med og uten hull. Søk på "rubber/silicone stopper".

7. Tim

Tim
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ahh, takker.  Har prøvd meg litt med den tappestangen rett på picnik-kran.  Men da hadde jeg ikke noen propp.

8. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Petit.no har propper, men det trenger du vel ikke forå blåse inn co2.
    http://shop.petit-agentur.no/products/koniske-silikonplugger-med-9mm-hull

Del denne siden