Hjemmelaget kjøler

Lagde en handleliste for litt siden fra biltema:

361955 HAGESLANGE 12MM X 20M 1 kr 89,90 kr 89,90
14015 HURTIGKOPLING 2 kr 19,90 kr 39,80
14035 KRANTILKOBLING 1/2"-3/4" 1 kr 26,90 kr 26,90
14036 KRANTILKOBLING 3/4" - 1" 1 kr 29,90 kr 29,90
87962 KOBBERRØR,10MM-5M 1 kr 329,00 kr 329,00
86601 NIPPEL HAN 10X1/2" FORKROMMET 1 kr 24,90 kr 24,90
87420 STØTTEHYLSE 10X0,8 10STK 1 kr 59,90 kr 59,90
Art.nr. Tittel Hylleplass Antall Á-pris Sum
Sum totalt: 600,30 kr

100lapp dyrere omtrent med 12mm rør
 
Og da er den vel lengre også?
Uansett, jeg følger med her fordi jeg er klåfingra nok til å lage min egen :) kall det gjerne stahet. Hehe

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Det må være bedre med en 8 meter ferdiglagd til 900,- enn en 5 meter hjemmelagd til 600,- (mer kjøling pr. krone brukt). Men lager du selv kan du lage akkurat den størrelsen du selv ønsker, og for mange er det tilfredsstillende å ha laget noe selv. Som f.eks. øl.
 
I tillegg til 300 for kjøleren kommer jo porto for oss som ikke bor på østlandet, det blir vet fort at par 100 lapper til.

Hadde vel trodd jeg skulle spare mer da jeg begynte på prosjektet.

Endre
 
Men med ferdigkjøpt så går man jo glipp av gleden med å bygge selv. Den er jo nesten like stor som å brygge, iallefall når det virker  :)  Stå på!
 
Enig med å bygge ting selv, men er 5 meter nok til 23 liter? Mye penge for nok som kansje ta lang tid å kjøle ned ølen?
Akkurat nå bruke jeg ingen kjølige ting, bare la det står over natten (australske måte) og aldri hadde problemer.
 
Tipper det går helt greit. Min hjemmelagede kjøler er 7-8 meter og jeg kjøler ned 23 liter vørter til ca 20C på under 20 min. (Kanskje litt senere om sommeren.)

Tror ikke den forskjellen på ølet er stor om du kjøler ned på 30 min eller 20 min. Du får heller ikke halvert kjøletiden om du dobler lengden på spiralen, så den faktiske kjøletiden på 5 m spiral er nok ikke så veldig mye lenger enn min.

Hørte forøvrig et intervju med Neil Spake fra Wells i England og de kjøler ned i løpet av "no more than an hour".
 
Nå har jeg kjøpte alt jeg trenger til en kjøler :) Gleder meg til å bygge den.
Ja ja, det var rundt kr700 men dette inkludert hageslangen, tilkobling til kranen og andre ting som ikke føler med en fra en butikk :)
(og faktiske fant støttehyssle mye billigere på clas ohlsen så blir billiger hvis man sjekke der først. kr25 for 5 på CO, kr59 for 10 på BT, jeg trenger kun 2)
 
Dreiv også å spekulerte på om jeg skulle kjøpe kobberkveil og bygge selv. Men kobber er dyrt i dag, så man havner fort på over 1000-lappen hvis man skal ha noen meter....

Så kom jeg over denne, og blei forelska. Første motstrømskjøleren jeg har sett i rustfritt. Så den blei bestilt med en gang. 180$ pluss 611kr i frakt og moms. (brukte jetcarrier) og da havner vi på 1600Kr. Det er en del penger, men håper den skal virke....Har tenkt å bruke den i kombinasjon med whirpooling. (MD20-pumpe).
Kjøpte den hos Williamsbrewing.com
 

Vedlegg

  • Q69a.JPG
    Q69a.JPG
    43,3 KB · Sett: 537
Har sett litt på motstrømskjølere i det siste, men lurer på noe.
Har forstått det slik at disse fungere slik at man kjører vørteren gjennom disse på vei til gjæringskaret. Hvordan vet man da at vørteren blir kald nok? At en gjennomkjøring holder? Eller sirkulerer man gjennom disse? Samme spørsmål gjelder platekjølere.


Endre
 
Jeg hadde tenkt å surkulere/whirpoole til jeg hadde riktig temp for så og kjøre det til gjæringskaret. Men tror også at hvis en ikke har pumpe kan man bare la det renne igjennom sakte nok til at det rekker å bli kaldt.

Men jeg har ingen erfaring, ennå :)
 
Utan at eg har korkje motstraums eller platekjølar  vil eg tru:

a) ein måler temperatur ved utgangen frå kjølaren
b) reguler straumen av vørter med kranen på kjelen slik at det går sakte nok til at du får kjølt vørteren nok.

Det som skal falla til botnen under/etter kjølring vil vera med over i karet ein tappar til så ein må vel la det stå ei stund og så tappa det over til gjræingskaret - går eg ut frå.  

Motstrøms og ikkje minst platekjølarar krev vel ein del tøffare regime for rensing og desinfisering enn ein senkekjølar. Platekjølarar er vel spesielt krevande sidan dei har mange krikar og krokar og dei som vanlege bryggarar brukar er vel kanskje ikkje moglege å opna for å reingjera.     Ein senkekjølar er lettare å halda rein (på utsida) og den vert sterilisert når ein har den i den kokande vørteren og lar den stå der 10 minutt før ein startar kjølinga.  
 
Ja de brukes som katla har skrevet. Justerer vann temp og måle vørteren på vei ut.
Andre bruker meskfilter pluss krydre er brukt som filter i tillegg
 
Tilbake
Topp