Holdbarhet i romtemp (m direktekjøler)?

Hvordan er holdbarhet på brygget i corneliusfat når det står i romtemp hele tiden vs at fatet står i kjøler? Vurderer å ta direktekjøleren min i bruk, men usikker på om det er go'saker m tanke på holdbarhet. Kommer uansett til å karbonere i kjøleskapet, da det er mer effektivt, men hva foreslåes som trykk når fatene skal stå i romtemp videre og ved servering m direktekjøler?

Karboneres som vanlig med tanke på trykk vs temp ved karbonering.
Serveringstrykket vil stige ve stigende temp i fatet, og du vil trenge størr motstand i tappeslangen, noe direktekjøleren forhåpentligvis gir...
Ellers vil holdbarheten gå noe ned avhengig av øltype. IPA og andre humlesterke øl vil miste en del aroma og smak raskere, mens en alkoholsterk brownale tåler slikt bedre.

E-tasten er ikke helt med i dag :)

Lagringssmaken vil sikkert også forandre seg mer når det står i romtemp vs kjøleskap, da små rester av aktiv gjær kanskje gjør litt når fatene står i kjelleren i sommervarmen?

Jeg får se om jeg vil bruke direktekjøleren.. kommer litt an på hvor lang tid det tar før den er brukanes fra den startes og blir kjølig, klar til bruk. Usikker på str til vanntanken, men er 5 inn/ut, så det er litt size på den.

Tilbake
Topp