Holdbarhet på hel malt?

En kompis hadde en uåpnet 25-kilos sekk med palemalt fra Muntons som han ønsket å bli kvitt. Sekken er 3-4 år gammel, men jeg tok den med hjem likevel. Den har stått mørkt, tørt og kaldt.  Noen som vet holdbarhet på sånt? Er den brukenes?

Noen som kjenner til generelle holdbarhetstider på hel malt?

Hel malt er holdbar i mange år når den blir lagret mørkt, tørt og kaldt.
Ingen problem å bruke 3-4 år gammel malt.

Har aldri smakt eller prøvd gammel knust malt, men vil tro den tørker ut rimelig hurtig og mister kontinuerlig smak, aroma og effektivitet.
Har hørt noen sier at den må brukes innen 4 uker, andre sier noen måneder. Vil uansett ikke tro knust basis malt kan brukes etter ett års tid.
Knust brent spesial malt vil nok kunne lagres betydelig lenger enn basis malt.

Enkleste man kan gjøre er å smake på malten, smak på noe fersk og noe gammel malt og bedøm selv.

For å sette ting i perspektiv, man har greid å brygge øl av maltet korn funnet i pyramidene i Egypt.....

oeng skrev:
Har aldri smakt eller prøvd gammel knust malt, men vil tro den tørker ut rimelig hurtig og mister kontinuerlig smak, aroma og effektivitet.

Tørke ut skal vel noe til, da malt typisk inneholder 2-4% vann. Altså så tørt som det nesten er mulig å få det.

Jeg vil vel heller sammenligne det med å oppbevare hvetemel. Tørt og greit oppbevart holder det ganske lenge. Jeg har helt uten problemer brukt knust malt som har ligget  godt over et år.

Av nysgjerrighet: hvor lenge er folk komfortable med å oppbevare og bruke malt? Jeg har ganske mye spesialmalt liggende fra mitt tidligere bryggeliv. Det er slettes ikke nytt, men jeg sliter litt med å kaste det.

Av nysgjerrighet: hvor lenge er folk komfortable med å oppbevare og bruke malt? Jeg har ganske mye spesialmalt liggende fra mitt tidligere bryggeliv. Det er slettes ikke nytt, men jeg sliter litt med å kaste det.
Smaker det greit, kjør på. Malteriene gir en holdbarhet på et par år men skriver stort sett at holdbarheten er bedre så lenge det har blitt lagret tørt.

Ha du lyst kan du kjøre en sensorisk test.

Smaker det greit, kjør på. Malteriene gir en holdbarhet på et par år men skriver stort sett at holdbarheten er bedre så lenge det har blitt lagret tørt.

Ha du lyst kan du kjøre en sensorisk test.
Det smaker helt fint og jeg har brygga med det. Litt nysgjerrig på hva andre gjør og om jeg begår noen tabber jeg selv ikke klarer å kjenne :)

Det smaker helt fint og jeg har brygga med det. Litt nysgjerrig på hva andre gjør og om jeg begår noen tabber jeg selv ikke klarer å kjenne :)
Ølet jeg vant med hos bjorleik var brygget med årgangshumle (2020), utgått gjær og wienermalt og melano malten er av ukjent årgang. Eneste som er noenlunde fersk var basismalten.

Smaker malt ok, humla lukter friskt og ølet smaker godt ser jeg ingen grunn til bekymring.

Dersom du leser i ASBC ser ut jeg kastet malt, men det var fordi jeg fant ut at forskjellen til Simpson var for stor.

Innlegg i tråden 'Malt - sensoriske vurderinger - "The ASBC method"' https://forum.norbrygg.no/threads/malt-sensoriske-vurderinger-the-asbc-method.41764/post-646972

Alt av havre, flaka mais - og generelt råfrukt, vil jeg tru - skal du ikke ha så lenge. Et halvt år, vil jeg si. Det harskner.

Jeg trur det skjer forringelse over tid, og at du ikke skal være for sikker på at det er like godt etter to år som da du kjøpte det. Men jeg aner ikke hvor merkbart det er. Jeg har ikke datomerka det jeg har, men noe av det må være veldig gammelt, og jeg tenker å rydde nå, og begynne på et nytt og bedre liv.

Alt av havre, flaka mais - og generelt råfrukt, vil jeg tru - skal du ikke ha så lenge. Et halvt år, vil jeg si. Det harskner.
Det overrasker meg. Som de fleste er klar over så høstes korn på høsten. Velkjente, økologiske prosesser ligger bak denne begrensninga.

Du vil derfor slite med å finne havre og mais til salgs på sommeren og høsten som ikke er godt over et halvt år gammel.

Det overrasker meg. Som de fleste er klar over så høstes korn på høsten. Velkjente, økologiske prosesser ligger bak denne begrensninga.

Du vil derfor slite med å finne havre og mais til salgs på sommeren og høsten som ikke er godt over et halvt år gammel.
Det er ikke så uvanlig at ting ligger lenge på lager under optimale forhold for så å ha dårligere holdbarhet hjemme hos folk, utsatt for oksygen osv.

Det er fra kjøpsdato - og med en sikkerhetsmargin.

Tilbake
Topp