Holdbarhet på spesialmalt og flytende gjær

Etter en periode av, nærmere bestemt 3 år, skal jeg lage et nytt maltekstrakt brygg.
Har fremdeles 3 bokser med ME, sjokolademalt, krystallmalt, en pakke flytende gjær (Wyeast) og humle (uåpnet)

SM har ligget i en tynn gjennomsiktig pose (mørkt), men ikke oksygenfritt. Sjokolademalten har et lite hull i posen.
Gjæret derimot har ligget kaldt på samme sted i kjøleskapet hele tiden.

Før jeg bruker søndagen på å lage et evt. mislykket brygg, er det lurt å droppe det og bestille ny gjær og SM før jeg går i gang?

Hadde tidligere tilgang på en maltmølle, men ikke nå. Vil det være tilstrekkelig å kjøre kjevlen over en pose med SM?

Redigert: Det kan også være greit å nevne at råvarene følgelig også er 3 år gamle.
Maltekstrakten og humlen tar jeg for gitt at holder enda når de er uåpnet.

Takk for svar!

Ja, jeg ser holdbarheten har gått ut for lengst på gjæret, men greit å sjekke med erfarene om det allikevel kan brukes.
krystall- og sjokolademalt er så billig allikevel så kjøper nytt der også.

Er kjevle over en pose et greit alternativ, eller bør det gå gjennom en mølle?

Hvis du likevel skal kjøpe nytt kan du bestille ferdig kvernet. Det er ganke tungvint å bruke kjevle.

amatøren skrev:
Humla er nok grei. Uopna skriv du. Dessutan er det då enkelte som framleis sel humle frå 2011 her i landet.

Det betyr ikke at den er fersk og fin...

Selvsagt blir det øl av det, men ikke optimalt.

Ut i fra deres tilbakemeldinger høres det ut alt skal kjøpes nytt, bortsett fra ME på boks. Denne bør vel ha klart seg?

amatøren skrev:
Brygg eit øl på alt det gamle, og samanlikne dette med ditt nyinnkjøpte. Resultatet tør vera interessant.

Ja, hvorfor ikke. Bedre enn å kaste det, kan være en nyttig test for andre som har noe liggende. :)
Skal gi en tilbakemelding på resultatet

I "how to brew" og andre bøker blir det stadig advart mot den gamle boksa med maltekstrakt som har stått og støva ned på en bryggebutikk.

"The freshness of the extract is important, particularly for the syrup. Beer brewed with extract syrup more than a year old will often have a blunt, stale, even soapy flavor to it"

mmm, tasty

Øl ble det, og jeg drakk det opp med middels iver. Neste gang kjøper jeg alt nytt, det manglet først og fremst karakter

Jaja, spanande lell, men du burde nok køyrt ein blindtest. Når du visste råvarene var så-som-så, er det klårt at ein berre nippar i glaset!

Jaja, spanande lell, men du burde nok køyrt ein blindtest. Når du visste råvarene var så-som-så, er det klårt at ein berre nippar i glaset!

Det er ikke sånn at jeg ikke hadde noe å sammenlikne det med. Jeg hadde laget en tilsvarende batch tidligere, dette var left-overs.
Sammenlikningen var lett, og svaret er at det smakte karakterløst med noen bismaker jeg kunne vært foruten. Tror dog at maltekstrakten klarte seg bra, den ville jeg nok kanskje brukt på nytt selv om hadde stått en stund.

Tilbake
Topp