Høst øl

Har lyst til å lage et mørkt, kraftig og fyldig høst øl. Ønsker et typisk dessert-øl, ikke noe man drikker mye av nødvendigvis. Er også veldig glad i gløgg (ja ja, rolig nå) og ønsker derfor et preg av krydder som ligner det. Hadde vel vært best egnet med noe undergjæra, men pga gjæringsmuligheter blir det overgjær som må benyttes.

Her kommer første utkast til oppskrift. Tips og tanker mottas med takk:

25 liter ferdig vørter:

6,20 kgPale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)Grain183,2 %
0,25 kgCara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)Grain23,4 %
0,25 kgChocolate Malt (689,5 EBC)Grain33,4 %
0,25 kgSpecial B Malt (354,6 EBC)Grain43,4 %

0,50 kgDememera Sugar (3,9 EBC)Sugar56,7 %
25,00 gNorthern Brewer [12,00 %] - Boil 60,0 minHop623,6 IBUs
10,00 gGoldings, East Kent [5,00 %] - Boil 30,0 minHop73,0 IBUs
10,00 gGoldings, East Kent [5,00 %] - Boil 5,0 minHop80,8 IBUs
2,00 qtCinnamon Stick (Boil 5,0 mins)Spice9-

Safale S-04

10 stk nellikspiker og muligens 50 g cocoa nibs.

Maris Otter benyttes fordi det er det jeg har liggende. Ellers ville jeg gått for Munchener. Cara-pilsen er for å få munnfølelse og skum. Usikker på om det er for mye eller lite. Gjelder også Special B, men om det er en tydelig rosin/mørk frukt smak er det ingen bakdel :)
 
Jeg tror dette kan bli bra!

Personlig ville jeg kuttet kraftig ned på krydderet og heller brukt en gjær som gir et litt krydret preg som f.eks. belgisk alegjær eller tysk hveteølgjær.

Jeg tror ikke cara-pilsen har så mye å si her, men Special B kommer nok til å sette sitt preg.
 
Hva med å bytte til Weissbier gjær? Usikker på om krydder står så godt til den mer delikate S04. Uten krydder er oppskriften din veldig lik jaktølet vårt...
 
Tilbake
Topp