Finn Berger
Moderator
Gjenbruk og vasking er ikke én metode. Vasking er en separat teknikk som det etter hvert er liten oppslutning om - så vidt jeg kan se, i alle fall. Men det er mulig du rett og slett må bruke den hvis du gjenbruker gjennom flere generasjoner samtidig som du tar med alt bunnfallet fra koket. I så fall ville jeg nok alltid bruke en oppfriskningsstarter for å sikre gode glykogenlagre. White anbefaler en to liters starter (ikke på rører) som får stå et par døgn, altså får gå helt ut.Det jeg prøver å si er at vasking og gjenbruk av gjær er en ypperlig metode å bruke, og at folk ikke bør være redde for å bruke denne metoden da det gir et bedre resultat enn når man pitcher gjæren første gang.
Jeg er enig i begrunnelsen for gjenbruk - eller rettere sagt; den virker å ha grunnlag i erfaringene til fagfolk. Espen Lothe (Kinn) sier i en podcast ("gjærepisoden" til Vestkast) at gjæren blir best etter et par gangers bruk, og White sier i den nye podcasten at gjæren ser ut til å være på topp ved tredje gangs bruk. (Whitelabs driver et lite bryggeri, også.) Og flere andre, som jeg ikke kommer på i farten, har sagt det samme. Jeg kan ikke si at jeg har noe grunnlag for det fra egen erfaring, men jeg regner med at det stemmer. Samtidig tviler jeg vel på at det betyr at ølet mitt blir særlig mye bedre tredje gang.
Men gjenbruk er ikke uten videre å anbefale, vil jeg nok si. Du skal ha veldig gode reingjøringsrutiner, og du skal behandle gjæren riktig. Og da er kunnskap av den typen White gir i podcasten, viktig. Så det er ikke noe man skal gå i gang med uten å ha satt seg litt inn i faget.