Høstet toppgjær. Er dette nok?

Dan Skoglund

Norbrygg-medlem
Høstet M44 igår og ser idag det ble ikke mange gjærceller. Har klar en liter vørter til gjærstarter. Er dette noe jeg kan jobbe videre med?
 

Vedlegg

  • 20180228_180034.jpg
    20180228_180034.jpg
    102,9 KB · Sett: 89
Og bør jeg evt hive oppi en pose med tørrgjær i tillegg? Har ingen hastverk mtp neste brygg. Takknemlig for svar
 
Hiv det der og sett en starter på den posen du har til neste brygg.

Jeg kjenner ikke den gjæren, men det er ikke så mange typer som er gode topphøstere, og de gir deg en helt annen avling enn det du har fått der. Og de som ikke er gode topphøstere, tror jeg du skal la være å prøve å høste på den måten.
 
Tusen takk @Finn Berger for gode råd. Hadde tenkt å forsøke meg med gjenbruk av gjær, så dette var en liten skuffelse. Jeg kan alternativt tappe noe fra bunnen. Har konisk fermenter.
 
Tusen takk @Finn Berger for gode råd. Hadde tenkt å forsøke meg med gjenbruk av gjær, så dette var en liten skuffelse. Jeg kan alternativt tappe noe fra bunnen. Har konisk fermenter.

Er nok en bunnhøster, den gjæren - som de fleste. En vanlig gjær du kan topphøste, er s-05. Sjøl topphøster jeg wyeast1318 og wlp530.

Om du skal topphøste, så må du skumme av, og hive, den første delen av det som produseres; et løst og fluffy skum med en del innslag av brunt avfall. Etter et par dager får du et tjukt og seig skum, og det er det du skal bruke. Du får fort en halvliter av det. Nydelig stoff:).
 
Det der er sikkert nok i og med at den er høstet i går. Når jeg lager gjærstarter pleier jeg selv å bruke en minimal mengde slurry, slik at jeg får mest mulig friske og nye gjærceller å pitche med, kontra gammel skit. Så lenge det er frisk slurry. Gammel slurry bruker jeg mer av for å unngå at annen flora får sette seg :).
 
@Finn Berger Har trålet forumet etter tråder angående topphøsting samt sett diverse youtubefilmer og resultatet samsvarte ikke helt med hva jeg hadde sett for meg. Det første skummet ble kastet.
@jab Tok en sjanse og lot det gå i vørteren før jeg fikk svar på forumet, så venter spent på om det blir gjær ut av dette.

Takk for svar!
 
Det der er sikkert nok i og med at den er høstet i går. Når jeg lager gjærstarter pleier jeg selv å bruke en minimal mengde slurry, slik at jeg får mest mulig friske og nye gjærceller å pitche med, kontra gammel skit. Så lenge det er frisk slurry. Gammel slurry bruker jeg mer av for å unngå at annen flora får sette seg :).

I prinsippet trenger du vel ikke mer enn ei celle:). Jeg har satt store startere på det som var igjen i kolben etter at jeg hadde tømt ut den forrige starteren, og det funker fint, det. Men jeg tror ikke du får den beste gjæren på den måten. Du underpitcher jo grovt, og det er ikke bra for gjæren. Det bør vel være et visst forhold mellom gjærmengde og vørtervolum for å få best mulig resultat? Så det rådes vanligvis til å gå veien om en mindre starter først, om du skal ha mye gjær.

Det er teorien, i alle fall. Jeg kan ikke si at jeg har merket at den gjæren jeg har dyrket opp store mengder av fra en liten mengde, har gjort noen dårlig jobb.

Nå trengs det ikke så store mengder gjær til karbonering, men likevel, jeg ville hatt litt mer enn den mengden trådstarter viser på bildet. Men hovedgrunnen til å hive den er at det vel ikke er særlig god gjær, antakelig.

Å hive den tilbake dit den kom fra, gjør neppe noe - hverken fra eller til.
 
Tilbake
Topp