Hot Side Aeration spørsmål.

Har lest litt i min lektyre og har nå kommet over hot side aeration.
Dette er noe jeg ikke har vært klar over tidligere.

Ikke ante jeg at plasking av vørter før kokingen kunne forårsake oksidering.

Men etter å ha sett på mange bryggevideoer, brewingTV inkl, ser jeg at det foregår en del plasking med varm vørter ved  overføring av vørter til kokekar.

Så det jeg lurer på er; Hvor mye plasking er "tillatt" før oksidering skjer?
 
Slapp helt av. Problemet med HSA er svært overdrevent. det er av LANGT større betydning hvordan man behandler ølet på den "den kalde siden" i bryggingen. Rett oppbevaring av ferdig øl (dvs. kjølig!) er det aller viktigste. Man bør unngå for mye oksygenopptak ved tapping på fat/flasker, men utover dette er det først og fremst oppbevaringen etterpå som er av avgjørende betydning. RDWHAHB!
 
Det var godt å høre :)
Men da kan jeg hoppe over til den andre siden av "varmen".

Hva vil det si at oppbevaringen er av avgjørende betydning? Må flasket og tappet øl oppbevares på en særskilt måte?
Nå tenker jeg først og fremst på ales, ikke lagere.
 
Det er i hovedsak tre ting som gjør at øl endrer smak og aroma etter at det er flasket (eller på fat):
  • Mikrobiologisk aktivitet, hovedsakelig fra gjær, men også andre mikroorganismer som kan være tilstede i ølet.  Dette inkluderer alt fra at gjæren rydder opp og gjør gjæringa helt ferdig til at eventuelle ødeleggende infeksjoner får utvikle seg. Selv i et øl som ikke er infisert og som er helt ferdig gjæret, kan det være minimal biologisk aktivitet.
  • Oksydering, både fra oksygen som ble tilført ved tapping (relativt raskt) og fra oksygen som trenger gjennom pakningen i korken (relativt sakte).
  • Påvirkning fra lys

Det siste unngår du ved å lagre ølet mørkt, mens de to første vil gå saktere ved lavere temperatur. Så ved å lagre ølet kjølig og mørkt, holder det seg lengre.
 
Aha. Jeg var redd jeg måtte gå i gang med å bygge kjølerom osv for å oppbevare ølet godt nok.
Jeg har brygget en del ales som står i en bod i kjelleren. Nå på sommeren er det ikke spesielt kjølig, men så snart høsten kommer går gradene fort ned til om lag 10-13 grader.

Har ikke lys der inne med mindre jeg er der så lys er ikke ett problem :)

Oksydering er det ikke noe jeg kan gjøre noe med dersom det trenger inn. Men, jeg skjønner ikke hvordan luft kan trenge inn i flasken når trykket inni er større enn trykket utenfor?
 
To nøkkelord er diffusjon og partialtrykk. Du kan begynne å kikke her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_diffusion
 
Tilbake
Topp