Høy flokkulering, dårlig flaskegjæring

Hva skjer hvis man fyller sukkerlaken i ny gjäringstank og vörtere over der igjen og rörer veeeldig forsiktig slik at det blander seg? Selvfölgelig med en sterilisert sleiv o.l
 
Anders_1979 skrev:
Hva skjer hvis man fyller sukkerlaken i ny gjäringstank og vörtere over der igjen og rörer veeeldig forsiktig slik at det blander seg? Selvfölgelig med en sterilisert sleiv o.l

Det er det vi gjør. Fungerer bra. :)
 
"Det er helt riktig, Lars.
WLP007 og Wyeast 1968 egner seg dårlig til flaskemodning fordi de flokkulerer så altfor godt!

Kjetil" (Jikiun, Nøgne Ø)

Det var en lettelsens bekreftelse, så da skal jeg prøve å snike litt fersk gjær ned på flaskene og korke på nytt.
 
Basert på det jeg leser her...

Har et lite brygg på dunken som jeg tenkte å flaske om noen dager. Jeg har også brukt Wyeast 1968 og blir da bekymret for karboneringen iom at jeg har brukt akkurat denne typen..?
Bør jeg tilsette mer gjær før flasking?

gjærlåsen har forøvring gitt lite lyd fra seg den siste uken så det som skjedde her, skjedde rimelig kjapt..
 
No har eg berre flaskekarbonert to brygg med WLP 002 som er Whitelabs sin versjon av Wyeast 1968, og det var ein mild (3,7 %) og ein bitter (3,9 %). Begge øla fekk godt med kolsyre. Men ut frå andre si erfaring flaska eg øla eit par dagar etter at dei var ferdig utgjæra. Det var kanskje med på å sikre at der framleis var gjær i ølet?

Men blir spennande å prøve neste gong eg skal brygge bitter, for då har eg tenkt å la eine gjæringskaret få prøve seg på gjæringsoppsettet til Fullers: starte gjæring på 17 grader. La stige til 20 grader i løpet av 8 - 12 timar, og la det gjære ned ca 50 % av OG. Kjøle ned att til 17 grader og la gjære ned til 1/4 eller 1/5 av OG. Kjøle ned til 6 grader i 2 dagar, og heve temperaturen til 10 grader for lagring i ca 1 veke. Lurer på om det her kan bli kolsyre utan tilsetting av ekstra gjær...
 
Da vil jeg bare si at jeg har nå smakt på brown ale'en brygget med Wyeast 1968. Det ble dårlig med skum, og ikke veldig mye kullsyre, men nok til at øl'et ble drikkbart og ganske så godt egentlig :)
 
Jeg skal brygge en pale ale med Wyeast 1968 (Zombie Dust Klone). Ser at det skrives både her og i andre forum at det KAN være problematsik å flaskekarbonere disse gærningene. Siden siste melding i tråden er fra 2013 så har er dette kansje ikke et problem lengre? Eller har alle gitt opp på 1968? Kan det være lurt å tilsette litt karboneringsgjær f.eks cbc-1? Jeg har absolutt ikke tålmodighet til å vente i ukesvis på at flaksne skal være klar. :p
 
Tilbake
Topp