Huell melon smash pilsner oppskrift?

Gardebrygg

Norbrygg-medlem
Hei! kjøpte for litt siden 500g huell melon (2020, 7% alfasyre) fra ølbrygging ganske billig, og tenkte jeg skulle prøve meg på en "smash" pils for å teste humlen. Har hatt litt mye IPA i det siste, så derfor ble tanken pils i stedet XD. Tenkte kanskje å bare gjøre det enkelt med 1t mesk på 67*C og 1t kok? Hvor mye humle ville dere brukt? vil tro jeg må bruke litt ekstra mtp at humlen er fra 2020? og hvordan/når ville dere tilsatt den? tenkte kanskje noe basic som tre tilsetninger 60min, 30min og 5min eller noe sånt. mtp gjær må jeg kjøpe en lagergjær (bare å komme med forslag), eller så kan jeg bruke stalljen/anna kveik jeg har liggende for en pseudolager

kort oppsummert så langt:
20L-25L batch
5kg pilsnermalt
huell melon - maks 500g
1t mesk, 1t kok
humle 60/30/5

hvor mye humle tenker vi? noe dere ville endra evt? Takk for tips på forhånd :)

Her snakker vi vel om et litt utvida pilsbegrep, for melon og jordbær er ikke noe jeg ville ha i pilsen min. Men du vil, åpenbart;).

Det finnes knapt nok noen mal for dette. Jeg trur ikke det er noe poeng i å tilsette noe ved 30 av denne. Skaff det du vil ha av bitterhet fra 60 min-tilsetninga, og så 20 gram ved 5 min, og 50 gram i wp. Da skulle det bli relativt moderat, men merkbart.

En variant av 34/70 er hva jeg ville brukt, men til denne kan det hende du kan bruke Novalager, som er veldig fleksibel, og som gir et nøytralt og reint øl. Ikke noe pilspreg - men det får du jo uansett ikke med denne humla.

Kanskje denne er interessant for deg (Jeg har ikke sett den.):

Blir litt utvida begrep ja, men tenker det er gøy å eksperimentere. Verste fall finner jeg ut at jeg vil holde meg til renere kategorier ;) Har ingen mulighet til å få nedkjølt ølet for øyeblikket, så det blir å la det stå over natta. Ville det da vært bedre å ta whirlpool humla sammen med 5min humla, eller burde jeg heller ta det som tørrhumle litt etter stormgjæringa? Og hvor mye humle ville du brukt på 60min til bitterhet for "standard" pils-bitterhet?

Blir litt utvida begrep ja, men tenker det er gøy å eksperimentere. Verste fall finner jeg ut at jeg vil holde meg til renere kategorier ;) Har ingen mulighet til å få nedkjølt ølet for øyeblikket, så det blir å la det stå over natta. Ville det da vært bedre å ta whirlpool humla sammen med 5min humla, eller burde jeg heller ta det som tørrhumle litt etter stormgjæringa? Og hvor mye humle ville du brukt på 60min til bitterhet for "standard" pils-bitterhet?
Bruk kalkulator for å beregne bitterheta: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/ 25-30 IBU i 60 min-tilsetninga, burde vel være passe. Trur ikke denne skal være veldig bitter.

Ta wp-humla på 5 min, ja. Men regn med at du får en del bitterhet ut av dem. Kanskje du skal vente til 2 min når du ikke kan kjøle.

Vanskelig å vurdere bitterheta fra de seine tilsetningene når du ikke kan kjøle. Mulig du skal legge deg på 20-25 ved 60.

Huell Melon er kanskje tysk, men den har ganske mye smaker som minner om humle fra New Zealand.

Kanskje brygge en New Zealand pils med tysk humle. NZ pils er uansett en bastard som mange nekter å anerkjenne, hvorfor ikke gjøre den enda mer bastardete?

Jeg brukte forøvrig humle fra samme batch i White IPA-en her https://forum.norbrygg.no/threads/flaskekonkurranse-bjorleik-2025-white-ipa.47163/post-649423
Ikke dumt! kanskje jeg må prøve det også? har nok humle til å teste begge xD

Tilbake
Topp