Humle som kan dyrkes i Norge

ictys skrev:
Planter dere de ut nå? Her vest er det ikke tele - bare vått.

Jeg plantet ut mine før jul.
I fjor så hadde jeg de i potter i kjelleren, da spirte plantene veldig bra, den de tok kvelden da jeg plantet de ut.
 
Fikk humlene mine i dag... Litt usikkert om hva skal jeg gjøre nå!  :jaha:
Tenker å plante de ute, det er ikke veldig kaldt i bergen nå, i tillegg tror jeg at de har begynt å spire.

Er ikke de "litt" store??  :eek:
 

Vedlegg

  • SAM_3048Xxx.jpg
    SAM_3048Xxx.jpg
    1,7 MB · Sett: 293
  • Challenger.png
    Challenger.png
    464,6 KB · Sett: 269
Jeg fikk mine for 4 dager siden. De har siden da ligget i en stor potte med jord utendørs. I dag ble de plantet ut. De hadde allerede begynt å spire. det blir spennende å følge utviklingen.
 
TeoZ skrev:
Fikk humlene mine i dag... Litt usikkert om hva skal jeg gjøre nå!  :jaha:
Tenker å plante de ute, det er ikke veldig kaldt i bergen nå, i tillegg tror jeg at de har begynt å spire.

Er ikke de "litt" store??  :eek:

Ser ut til at du har fått fine rhizomer.    Den eine eg fekk for to år sidan var like stor som den største du har  og den blomstra og hadde hule-koner første året.  Dei andre eg fekk frå usa såg ut som 15 cm lange kosteskaft og dei har slitt meir med å koma igong - sjølv om det er liv i dei og - men ikkje så mykje. 

Trur ikkje du skal bekymra deg så voldsomt over temperaturen her på vestlandet.  Humle skal såvidt eg hugsar ha kalde vintre for å trivast og sjølv om dei produserar betre litt lenger sør  - så får du avling her også.  SÅ plant dei ut og eg trur eg ville la spirene vera under jorda. 
 
Men er det noen som har prøvd å brygge øl med egen humle og smakt om det er noen forskjell mot originalen? Jeg lurer på hvordan vekstforhold, jord, gjødsling og sesonger påvirker bitterheten og aromaen på disse?
 
Humle kan jeg ingenting om men jeg kan litt om andre ting som vokser i jorda. Og jeg kommer ikke på en ting som ikke blir påvirket av vekstforhold og jordsmonn.
 
Det er vel litt kinkig å vite eksakt alfasyre på egenprodusert humle. Derfor er det kanskje best å satse på humlesorter som hovedsaklig brukes som aromahumle? Det har jo vært dyrket humle her i landet siden futark-alfabetet, så at humle kan trives er jo klart.
 
Jens Kristian skrev:
Jeg fikk mine for 4 dager siden. De har siden da ligget i en stor potte med jord utendørs. I dag ble de plantet ut. De hadde allerede begynt å spire. det blir spennende å følge utviklingen.
Skal finne noe stor potte i morgen og skal ha de ute, kan flytte de til en tryggere sted ved mange minus grader!

Rune Alm skrev:
Men er det noen som har prøvd å brygge øl med egen humle og smakt om det er noen forskjell mot originalen? Jeg lurer på hvordan vekstforhold, jord, gjødsling og sesonger påvirker bitterheten og aromaen på disse?
jeg har tenkt å bruke mine til aroma, litt usikkert om alpha %.  

Gahr skrev:
Jordsmonn og vekstforhold har MYE å si.
:skitbra:
Tror jeg og det.

Frode Granli skrev:
Humle kan jeg ingenting om men jeg kan litt om andre ting som vokser i jorda. Og jeg kommer ikke på en ting som ikke blir påvirket av vekstforhold og jordsmonn.
Når jeg har spist tomater i Italia  hadde de MYE mer smak en de norske.  :yes:

Kim Log skrev:
Det er vel litt kinkig å vite eksakt alfasyre på egenprodusert humle. Derfor er det kanskje best å satse på humlesorter som hovedsaklig brukes som aromahumle? Det har jo vært dyrket humle her i landet siden futark-alfabetet, så at humle kan trives er jo klart.
Jepp! Derfor kjøpte jeg Saaz, kent golding, Cascade og Challenger.

Nå er det "bare" å plante de og krysse fingrene!!  ;D
 
Fekk fire cascades i fjor vinter og dei låg eit par månadar innpakka i originalpakken til eg planta dei ur lags ein sørvendt vegg. Dei voks som berre f..n. men dårleg avling. Satsar på at andre året blir bedre.
 
Har bestillt meg noen Nothern Brewers; satser på at de vil trives på sørveggen av låven på hytta; men skulle aller helst ha hatt tak i en gammel, norsk variant.
 
Ikke bare sleng ut planter i minusgrader, da dør de..
Plant humlerøttene i store potter, sett de kjølig i en kjeller for eksempel og vent på våren.
Jeg har humlerhizomer i mose i kjøleskapet, der blir de til jeg velger å gjøre noe med de.
De fleste steder som selger barrots planter som røtter osv har de ofte på kjølelager, rundt 4-6 grader.
Men husk at de burde ha det mørkt, med en gang humlerhizomer blir utsatt for lys vil de skyte.

Tilogmed det å bare flytte ut planter på våren kan bli for mye for plantene.
Så når våren titter frem og nattetemperaturen er blitt varmere en gang i mai kan man begynne å sette ut plantene litt hver dag, og så inn igjen for natten.
Hvis man gjør dette i en uke eller to vil planten ha en bedre sjangse for å klare seg når du planter den ut.

og såklart:
http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/319-egendyrket-humle-hosting-torking-og-bruk
 
Da er to rhizomer bestilt. Phoenix og Northern Brewer. Tror jeg vil teste dette litt før jeg tar over hele hagen.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
I Trøndelag vokser det i alle fall bra på nordøst. Vet ikke hva slags innvirkning det har på smak og aroma.
 
Bestilt Chinook og Cascade. Mange tråder på emnet her, men vanskelig å finne fram i. Noen som har hatt suksess med humleplanting nær hav. Saltet pleier å drepe det meste.. er humle spesielt følsomt for slikt? Tar ellers imot alle tips om planting.
 
Tilbake
Topp