ictys skrev:Planter dere de ut nå? Her vest er det ikke tele - bare vått.
TeoZ skrev:Fikk humlene mine i dag... Litt usikkert om hva skal jeg gjøre nå! :jaha:
Tenker å plante de ute, det er ikke veldig kaldt i bergen nå, i tillegg tror jeg at de har begynt å spire.
Er ikke de "litt" store??
Skal finne noe stor potte i morgen og skal ha de ute, kan flytte de til en tryggere sted ved mange minus grader!Jens Kristian skrev:Jeg fikk mine for 4 dager siden. De har siden da ligget i en stor potte med jord utendørs. I dag ble de plantet ut. De hadde allerede begynt å spire. det blir spennende å følge utviklingen.
jeg har tenkt å bruke mine til aroma, litt usikkert om alpha %.Rune Alm skrev:Men er det noen som har prøvd å brygge øl med egen humle og smakt om det er noen forskjell mot originalen? Jeg lurer på hvordan vekstforhold, jord, gjødsling og sesonger påvirker bitterheten og aromaen på disse?
:skitbra:Gahr skrev:Jordsmonn og vekstforhold har MYE å si.
Når jeg har spist tomater i Italia hadde de MYE mer smak en de norske. :yes:Frode Granli skrev:Humle kan jeg ingenting om men jeg kan litt om andre ting som vokser i jorda. Og jeg kommer ikke på en ting som ikke blir påvirket av vekstforhold og jordsmonn.
Jepp! Derfor kjøpte jeg Saaz, kent golding, Cascade og Challenger.Kim Log skrev:Det er vel litt kinkig å vite eksakt alfasyre på egenprodusert humle. Derfor er det kanskje best å satse på humlesorter som hovedsaklig brukes som aromahumle? Det har jo vært dyrket humle her i landet siden futark-alfabetet, så at humle kan trives er jo klart.
Gjelder det for den vanlige, norske "gårds-humlen" eller også de mellom-europeiske vi liker å putte I ølet vårt?I Trøndelag vokser det i alle fall bra på nordøst.
Vet bare at det gjelder for gårdshumle som noen av oss liker å putte i ølet.Gjelder det for den vanlige, norske "gårds-humlen" eller også de mellom-europeiske vi liker å putte I ølet vårt?