Humle tilsatt til feil tid

Hei,

Jeg brygget en american IPA (mitt første brygg!!) forrige lørdag, selve bryggingen fikk fint, men jeg klarte å rote det litt til... Under koking tilsatte jeg den humlen som skulle i etter 60 minutter(ferdig koking) i begynnelsen istede.. De andre humle pelletsene ble tilsatt ihht. Oppskift.. Ikke spør hvordan det er mulig , men det skjedde ihvertfall..

Noen som har noen formening om hva konsekvensen av det kan bli?
 
Når du leser en oppskrift så angir minuttene på humleskjemaet hvor lenge humla skal koke. feks "50 gram Chinnok 60 min" skal tilsettes når det gjenstår 60 minutter med kok.
Dette er du sikkert klar over..

Man benytter jo stort sett alltid humle på 60 minutter for å få bitterhet i øllen. Når humlen koker så lenge forsvinner aroma og lukt, og man sitter stort sett igjen med bitterhet. Dette betyr at om du tilsatte større mengder humle på 60 minutter i forhold til planen, så vil du ende opp med en bitrere øl enn planlagt.

Hva tilsatte du? I hvor stor mengde? Og hvor mange liter var batchen?
 
Når du leser en oppskrift så angir minuttene på humleskjemaet hvor lenge humla skal koke. feks "50 gram Chinnok 60 min" skal tilsettes når det gjenstår 60 minutter med kok.
Dette er du sikkert klar over..

Man benytter jo stort sett alltid humle på 60 minutter for å få bitterhet i øllen. Når humlen koker så lenge forsvinner aroma og lukt, og man sitter stort sett igjen med bitterhet. Dette betyr at om du tilsatte større mengder humle på 60 minutter i forhold til planen, så vil du ende opp med en bitrere øl enn planlagt.

Hva tilsatte du? I hvor stor mengde? Og hvor mange liter var batchen?

Takk for svar,

Jeg brygget denne:
http://www.vestbrygg.no/assets/Uploads/products/files/Amerikansk-IPA-info.pdf

Det var 4 poser med humle med:

1: tilsettes etter 0 minutter
2: etter 45 minutter
3:etter 60 minutter (ble tilsatt etter 0 minutter..)
4: etter 1 uke i gjærkaret(idag)

Var en 25 liters sak

Andre
 
Been there, done that. Vårt første brygg vart slik det også ........ bittert med lite aroma. .......

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tørrhumle er den som går rett i gjær karet ? Noen formening om hvor mye jeg event bør tilsette?
Hvor lenge før flasking må tørrhumle være tilsatt?

Takk for svar:)
 
Tilsett etter en uke, like mye som du skulle hatt ved 0 min


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjorde det samme som deg på mitt første brygg. Fikk tips her om å hive oppi 100g simcoe humle etter en uke. Ølet ble mer en drikkbart!
 
Bare for å lukke, tilsatte ingen extra humle, ølet er prøvesmakt og var helt supert for min gane ihvertfall !
Takk
 
Tilbake
Topp