Humlehøsten 2017

erikraude

Norbrygg-medlem
Planta noe humle i vinter. Resultatene er litt varierende, ser ut som noe utøy har herja plantene ganske stygt, men saaz og Styrian Golding har fått noen kongler, særlig sistnevnte. Åssen veit jeg når det er på tide å høste? Det er ganske varierende størrelse på konglene. De fleste er ganske små.
 
Når tuppene på bladene på kongla blir brune og du kan klemme humla flat mellom fingrene. Dette skal være det optimale vs aroma og alfa.
 
Blir ikke mye blomster første året heller ikke noen størrelse på de. Mer gjødsel og se det an til neste september. De blir ikke modne samtidig
 
Blir ikke mye blomster første året heller ikke noen størrelse på de. Mer gjødsel og se det an til neste september. De blir ikke modne samtidig
Men høster man da en og en, eller tar man en sjefsavgjørelse og høster alle når en passe andel er modne?
 
Men høster man da en og en, eller tar man en sjefsavgjørelse og høster alle når en passe andel er modne?
Jeg plukker alt når det meste er modnet. Tar ned hele planten og plukker den ren, men i år ha jeg ikke plukket noe humle på grunn av en dårlig sommer, som førte til soppskader på de fleste plantene. Kun Fuggles har klart seg sånn noenlunde, men i fryseboksen ligger ennå fjorårets fangst ubrukt:(
 
Et annet kjennetegn på modenhet er at humleblomstene kjennes - og høres, når du klemmer på dem - mer ut som papir enn som plantemateriale.
Takk! Bør nok høstes om ikke lenge. Tror nok det blir å hive hele avlinga Styrian Golding i mot slutten av kok i en bitter.
 
Tilbake
Topp