Humleposer FAQ?

Hei,

Spm.1: Jeg har vanlige humleposer fra bryggselv. Vil disse være fine nok til å holde på humleblomst i ett fat? Vil helst ikke få humlefrø inn i ventilene.

Spm.2 : Ved tørrhumling i gjæringsdunken; er det vanskelig å fate ølet uten å få med humlerester? Er det lurt å stikke om først?

Spm.3 : Har noen prøvd å bruke humleposer på pellets? Blir jo så forferdelig mye grums i kjelen:)

Spm 4: Er det noen som har erfaringer med å tømme hele innholdet fra vørterkjelen i gjæringsdunken med trub og det hele? Ser at flere over dammen praktiserer dette.

Håper noen har svar på ett eller flere spørsmål ;)
 
Jeg kan bare svare på nr 4, men jeg har gjort dette alle gangene jeg har brygget utenom siste gang da jeg brukte hel blomst. Jeg kan ikke si at jeg har hatt noen problemer med dette utover at "suppen" tar opp mye plass i gjæringskaret og at det blir mer omstendelig å hente ut gjær.
 
Jeg har også helt alt i gjæringskaret, sist på en Hefeweizen.
Jeg har ikke smakt på den enda men da jeg hadde ølet over på fat så var ølet "klart" og fint uten trub.
Men det er ikke noe jeg praktiserer til vanlig.
 
Spm 3: Jeg koker med pellet/humleposer fra Bryggselv, og selv om mesteparten blir igjen i posene blir det alltid en del "gørr" igjen i kjelen. Jeg opplever det som såpass lite at det er  uproblematisk :)
 
Jeg kan svare på nr 3.
Noe kommer igjennom, med det er ikke mye. Vil si at 90% blir i posen.
Men det er en uggen jobb å ta rede på de posene etterpå!  :cheeky:
 
Trond.A skrev:
Men det er en uggen jobb å ta rede på de posene etterpå!  :cheeky:

Jeg vrenger ut innholdet og skyller kjapt før jeg koker posene i noen minutter. Funker greit synes jeg :)
 
Jeg har også brukt pellets i humleposer, og det fungerer helt fint. Litt uggent, som Trond skriver, men det lukter så godt at det gjør ingeting  :ilike:
 
Mange fine rapporter her, takk for det! Tror jeg prøver å koke pellets i humlepose og se hvor mye som blir igjen i kjelen. Hvis det blir mye så dumpes hele innholdet i gjæringskaret:)
 
Georg J. skrev:
Trond.A skrev:
Men det er en uggen jobb å ta rede på de posene etterpå!  :cheeky:

Jeg vrenger ut innholdet og skyller kjapt før jeg koker posene i noen minutter. Funker greit synes jeg :)

Jeg er lat nok til at jeg vrenger posene og rister løs det meste, for så å kjøre dem sammen med maltposene i vaskemaskinen på skylleprogram. Squeaky clean!
 
Har aldri tørrhumla øl i fat men derimot brukt løs pellets i gjæringskaret og det har bunnfellt før jeg har tappa det på fat.  Har brukt humleposer på de siste to brygg selv med pellets og da blir mye av humla igjen i posen, skyller de i kaldt vann og så i klor et par dager.  Kritthvite etterpå!  Har også på de to siste brygg silt vørteren igjennom en saftsil etter at jeg var innom Erlann Eldorsen sinn hjemmeside og vørteren ble rimelig klar må jeg si.
 
Var nettopp å hentet meg første halvvliter fra fatet som jeg tørrhumlet med 20g amarillo blomst i humlepose. allerede etter så kort tid var det en skikkelig markant humlearoma. Smakte godt gjorde det også :skitbra:

Dette ga mersmak!! Ingen humlebiter i ølet, men hvordan fatet blir seende ut vet jeg ikke. Vi får se:)
 
mikslen skrev:
Spm 4: Er det noen som har erfaringer med å tømme hele innholdet fra vørterkjelen i gjæringsdunken med trub og det hele? Ser at flere over dammen praktiserer dette.

Jeg bruker bare pellets, ingen poser, og heller alt i gjærkaret. Gjærer altid to uker, og ølet er ofte fint nok.
Siste øllet tørrhumla jeg med pellets rett i karet også, 10 dager, all humla lå i bunn, fint lite ble med til flaskene, og all gjæren som ble i flaska pga karbonering ble vedlig fast og fin, og ølet er superklart (såfremt man ikke rister flaska da)
Så vel, jeg gidder ikke å skille ut trub'en.. (blir jo igjen noe i kjelen da siden jeg ikke snur den på hodet, men det er pinadø fint lite.)
 
Tilbake
Topp