Humlestiklinger

Hei!
Er det noen i området som har humlestiklinger nå til våren? Kunne vært interessant å prøve å dyrke dette :)
 
Du kan også kjøpe på eickelmann i Tyskland.
I øvere dalgate 12 langs gata vokser der en svaer og gammel norsk aroma humle som i sin tid kom fra en øy i Ryfylke. Jeg tok stiklinger der i fra og dyrket de i glasset inntil røtter viste seg. God aroma i humle og lavt bitterhet.
Det vokser nå på gjerde på kyviksmarka lekeplass til nytte for alle hjemmebrygger på Storhaug. Jeg kommer til å plante opal tradition Saphir og comet der også. Disse planter er fortsatt små men folk kan forsynerforsyner seg i framtiden hvis kommune ikker kutter dem ned.

Det vokser også en annen veldig aromatisk ukjent humle over gjerde på lysefjordgatalysefjordgata 48 in til lekeplassen ved siden av. Lukten minner om tropiske frukt men ingen hvet hvor humle kommer i fra. Lavt bitterhet
 
Så spennende, takk for tips! Dette må jo nesten prøves. Hvilken tid på året har plantene blomster som kan høstes?
 
Egentlig ikke peiling, men jeg ville gått ut fra mine favoritter. Ikke så interessant å få kjempesuksess med dyrking av humler jeg ikke bruker..
For min del, Chinook, Cascade, Amarillo,Simcoe, Citra. Men har ikke prøvd i nærheten av alle.
 
Vær også klar over at mange humlesorter, som for eksempel Citra, Simcoe og Amarillo, er beskyttede varemerker og ikke mulig å få tak i for å dyrke selv.
 
Vær også klar over at mange humlesorter, som for eksempel Citra, Simcoe og Amarillo, er beskyttede varemerker og ikke mulig å få tak i for å dyrke selv.
Det visste jeg ikke. Fikk tak i Chinook og Cascade tidligere. Nok for første forsøk. Er ikke akkurat gartner (hva er det motsatte?), får se hvordan det går..
 
Jeg har har noen humler i hagen. De første skuddene har akkurat kommet frem. Skal forsøke å klone noen av dem i år. Hvis jeg får det til, deler jeg gjerne ut til interesserte.
 
Jeg har har noen humler i hagen. De første skuddene har akkurat kommet frem. Skal forsøke å klone noen av dem i år. Hvis jeg får det til, deler jeg gjerne ut til interesserte.

Det er enkelt å ta toppstiklinger: Klipp av et skudd og sett i vann. Når det har kommet røtter etter en uke eller to kan du sette dem i jord og voilà - du har en humleplante. :)
 
Jeg har har noen humler i hagen. De første skuddene har akkurat kommet frem. Skal forsøke å klone noen av dem i år. Hvis jeg får det til, deler jeg gjerne ut til interesserte.

Supert, meget interessert! Hvilke humletyper er det?
Kan selvsagt gi noe øl, gjær, flasker eller kjedelige penger i retur ;)
 
[
Jeg har early bird, saaz, fuggle, Northern brewer, cascade og hallertau..
Stiklinger eller røtter?? Førstnevnte er vel mindre egnet å sende i posten skulle jeg tro. Er veldig interessert i rhizom av saaz, early birt og hallertau. Har chinook, perle samt 3 norske varianter jeg kan bytte i.
]
 
Tilbake
Topp