hva er anbefalt størrelse på co2 og øl slange til cornelius

Hei. hva er anbefalt størrelse på slangene som brukes til co2 og ølslangen på tappeannlegg og da tenker jeg på OD og ID lengde er også greit å vite. hva har dere i deres oppsett?
 
du kan bruke 7 mm slange men den blir lang.
Bruker ca 1-1,25 bar trykk, 3 mm. slange på 3,3 meter (10 m. bunt/3)
Har prøvd med 20 meter 5 mm. men det skummet for mye så nå er det 3 mm. og det flowet det blir med det, gidder ikke forske mere.
Og når jeg sier 3 mm. slange så sier jeg samtidig at ID er 3 mm. :)
 
Jeg har en kromedispenser uten flow controll og skal kjøpe meg flere av dem, bare med flow control. de jeg bruker er har 3/16 id på slangene og jeg tenkte å kjøpe nytt men skulle bare høre hvilken slanger dere bruker :)
 
Med flow kontroll får du et bit rør/slange med variabel ID, du regulere da ned flow og skum.
Men det er variabelt hva folk får til med dette.
 
Jeg synest det regulerer mer mengden av hvor fort vesken kommer ut, Har vært litt plaget med mye skom selv med kraner med flow control
 
Har en drøy meter med ID 6mm, og skumkontroll på kranene, og det funker stort sett greit når ølet ikke er karbonert for hardt.
Måtte slippe ut en del Co2 på en weissen jeg hadde karbonert med 13g/liter før skumhelvetet ga seg - og sitter nå med en litt flatere weissen i glasset ....
 
Jeg fikk resultatet "Balansert tappelinje: -32,98 cm"

Hva betyr det?

Det betyr at du nok bør bruke den andre varianten for kalkulering på samme side. Den fra BYO gir noen merkelige resultater noen ganger, bruk BeerSmith-varianten i stedet, så får du nok et mer edruelig resultat ;)
 
Har en drøy meter med ID 6mm, og skumkontroll på kranene, og det funker stort sett greit når ølet ikke er karbonert for hardt.
Måtte slippe ut en del Co2 på en weissen jeg hadde karbonert med 13g/liter før skumhelvetet ga seg - og sitter nå med en litt flatere weissen i glasset ....
Det er et par ulemper med flow control/kompensator/skumkontroll (kjært barn osv). En av dem er at det er ganske begrenset trykkfall de kan gi. Et tips er å balansere tappelinja for det minst karbonerte ølet den skal brukes til. Da er det litt å gå på når det skal tappes øl med mye kullsyre.
 
Drar opp denne gamle tråden framfor å starte en ny - hva er årsaken til de vidt forskjellige resultatene på BYO kontra Beersmith, glennrlie?
 
La nå inn dataene mine i kalkulatoren for tappelinje, og med BYO sin utregning, så trenger jeg en linje på -47,47 cm. Det er jo litt vel kort, kan man si. Når jeg klikker meg over på Beersmith sin utregning, så får jeg 188,05 cm. Hva er grunnen til at BYO er såpass på trynet?
 
La nå inn dataene mine i kalkulatoren for tappelinje, og med BYO sin utregning, så trenger jeg en linje på -47,47 cm. Det er jo litt vel kort, kan man si. Når jeg klikker meg over på Beersmith sin utregning, så får jeg 188,05 cm. Hva er grunnen til at BYO er såpass på trynet?

Som sagt kommer en oppdatert versjon. Mistenker noe feil på den BYO-kalkisen, altså kodefeil fra min side. Ny kode under tedting, den gir mye mer edruelige resultater. Så bruk BeerSmith-versjonen inntil videre ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp