Hei. hva er anbefalt størrelse på slangene som brukes til co2 og ølslangen på tappeannlegg og da tenker jeg på OD og ID lengde er også greit å vite. hva har dere i deres oppsett?
var ikke 4 mm id litt for tynt? tenkte å kjøpe 7mm id slange. blir det for tykt?
Er en kalkulator på ølslanger på bryggekalkulator.No
Jeg fikk resultatet "Balansert tappelinje: -32,98 cm"
Hva betyr det?
Det er et par ulemper med flow control/kompensator/skumkontroll (kjært barn osv). En av dem er at det er ganske begrenset trykkfall de kan gi. Et tips er å balansere tappelinja for det minst karbonerte ølet den skal brukes til. Da er det litt å gå på når det skal tappes øl med mye kullsyre.Har en drøy meter med ID 6mm, og skumkontroll på kranene, og det funker stort sett greit når ølet ikke er karbonert for hardt.
Måtte slippe ut en del Co2 på en weissen jeg hadde karbonert med 13g/liter før skumhelvetet ga seg - og sitter nå med en litt flatere weissen i glasset ....
La nå inn dataene mine i kalkulatoren for tappelinje, og med BYO sin utregning, så trenger jeg en linje på -47,47 cm. Det er jo litt vel kort, kan man si. Når jeg klikker meg over på Beersmith sin utregning, så får jeg 188,05 cm. Hva er grunnen til at BYO er såpass på trynet?