Om jeg måtte velge meg én eneste gjærkultur å ta med til den berømte "øde øya", så ville det nok blitt WY 1098 (samme gjær som WLP 007). Det er en skikkelig arbeidshest som er til å stole på under alle forhold, og som finner seg i både mishandling og dårlige kår uten å syte. Ingen nykker. Gjør jobben raskt og effektivt! Like kjapp som WY 1028, men oppleves ikke like knusktørr og "hard". Klarner fort. Nokså nøytral i smaken, så både malt- og humlearomaer kommer godt fram i brygget. Den beste all-round-gjæra jeg har vært borti.
Men jeg tror likevel at jeg raskt ville savnet mine andre favoritter:
Til belgisk: WY 3522 Ardennes - bryggeri: Achouffe, Belgia. Nydelig krydret aroma med bl.a nellik/muskat, litt "banan/tyggegummi"-estere (som jeg liker veldig godt), og flott sursøt smaksprofil. Svært anvendelig avhengig av gjæringstemperaturen. Jevnt over meget arbeidsvillig og flokkulent. En skikkelig arbeidshest og en ekte overgjær som kan topphøstes.
Til lager: WY 2206 "Bavarian Lager" = WLP 820 "Oktoberfest Lager" - Weihenstephan 206. Bryggeri: Weihenstephan, Freising, Bayern, Syd-Tyskland. Flott lagergjær. Pålitelig. Fint maltpreg og humlepreg. Mitt førstevalg til bayer, dortmunder, münchener og bokkøl, men også veldig bra til pilsner. Gjærer langt ned, men ikke ubehagelig tørt. Ganske flokkulent. Krystallklart øl, selv fra fat.
Jeg ville nok også etterhvert savnet:
WY 1968 "London ESB" = WLP 002 "English Ale Yeast". Bryggeri: Fuller's, Chiswick, London, England. Veldig spesiell og sjarmerende engelsk ale-gjær. Jobber jevnt og trutt. Meget utpreget malt/kjeks-, samt humlepreg. Kan holde seg veldig lenge. Noe av det mest fantastiske jeg har drukket var et øl brygget på røykmalt, palemalt og einerlog med denne gjæra (mitt brygg nr 72) brygget på 1/2 år gammel gjær! Det bortglemte Norgesglasset nederst i kjøleskapet var fullt av humleblomster som i tidens fylde hadde gitt fra seg en helt fantastisk aroma. "Ølet" på toppen var ikke bare fullt drikkelig, det var kjempegodt! Ingen antydning til autolyse i det glasset. Dessuten en ekstremt flokkulent gjær! Ingen over, ingen ved siden!
WY 1318 "London Ale III". Flott, engelsk ølgjær. Ganske arbeidsvillig og en ekte overgjær. Myk, fruktig, vennlig og generøs i smaken, uten å virke slapp. Er imidlertid ikke veldig flokkulent og går fort i autolyse. Bortsett fra det, så er dette en favoritt til mykere engelske ales.
WLP 833 German Bock (tilsv WY 2487 - Hella Bock, som nå er utgått). Bryggeri: Ayinger, Bayern, Syd-Tyskland. Flott lagergjær. Har neppe smakt bedre lagerøl. Fantastisk maltpreg. Gjærer langt ned, men ikke ubehagelig tørt. Fabelaktig aroma. Ganske flokkulent. Klarner sakte, men sikkert. Tåler meget lave temperaturer når gjæringen først er godt i gang, 1-2 ºC er ikke noe problem.