Hva er din favorittgjær uansett style ?

Gahr skrev:
larser skrev:
Gahr skrev:
WLP007 gjæret på lav temp til amerikanske og tørre engelske ales, WLP002 til engelsk ale med lav OG, WLP833 til lager, WLP566 til saison, WLP011 til biére de garde, WLP009 til sparkling ale... Med andre ord HELT umulig å si noe om favorittgjær uansett type. Men den jeg bruker oftest er nok WLP007.
ikke en liten mengde gjær å ha i kjøleskapet

Men jeg har selvsagt ikke alle i kjøleskapet til enhver tid. Men det hadde vært trist å måtte begrense seg for mye.:)
hmm ja til nå har jeg brukt min egen gjær,men jeg ser jeg må eksperimentere litt med andre gjær og,bare så synd jeg ikke har leverandører i nærheten jeg kan bare kjøpe "litt" av.blir nesten svimmel av å prøve å sette seg inn i alle gjærsortene,men det er sikkert mye å tjene på å finne en gjær som "klaffer"
 
En av de fine tingene med å ha en kompetent hjemmebryggeforretning nesten i nabolaget er tilgangen på fersk gjær. Jeg liker muligheten til å variere, men tror jeg skulle klare meg ganske greit med WLP007 til amerikansk og tørrere britisk øl og WLP002 til søtere britisk øl. Noe øl må ha maltfokus, annet øl må ha humlefokus, noe må ha amerikansk C-humle, annet EKG. Større trenger ikke verden være.

Men til bayer er det godt med WLP833.
 
syns nesten at bryggselv.no kan regnes som en butikk i gata. gjæren eg bestilte idag kommer i postkassen imorgen tidlig, så er bare litt venting
 
Kjetil S skrev:
En av de fine tingene med å ha en kompetent hjemmebryggeforretning nesten i nabolaget er tilgangen på fersk gjær. Jeg liker muligheten til å variere, men tror jeg skulle klare meg ganske greit med WLP007 til amerikansk og tørrere britisk øl og WLP002 til søtere britisk øl. Noe øl må ha maltfokus, annet øl må ha humlefokus, noe må ha amerikansk C-humle, annet EKG. Større trenger ikke verden være.

Men til bayer er det godt med WLP833.
heldig dere i bergen som bare kan gå rett ut i gata for å kjøpe bryggestash  :) her må vi sette vår lit til posten..og det kan fort bli litt svinn
 
Etter at jeg prøvde us 05 har jeg holdt meg til den! Utrolig bra og enkel i bruk. Bruker den til mange øltyper. Brygger også endel hveteøl, til weiss synes jeg wyeast 3068 er best.
 
Ja, jeg vet jeg svarer på en gammel tråd, men jeg vil bare legge til en liten observasjon:

Safale S-04 kan også brukes til heving av pizzadeig.  Ihvertfall når man setter deigen om morgenen, med kaldt vann, til langheving (og forøvrig eltefri pizza).

Sånn i tilfelle det er flere enn meg som plutselig er tom for bakegjær.  B-)
 
Synes det er et vanskelig spørsmål. Jeg er en sucker for belgiske øl, og da er ofte gjæren alfa-omega, så min favorittgjær er den som står på røreplaten til enhver tid.. :)

Må jeg velge én stamme må det bli WLP001/Wyeast 1056/US-05. Det er en supertakknemlig gjær å bruke på alt som skal ha nøytral gjærkarakter, og gjør jobben godt nesten uansett forutsetninger.
 
Avsporing imminent!

Hvor lenge hadde man klart seg med wlp001 og 007? :D

Foreløbig har jeg bare erfaring med wlp001, men neste helg prøver jeg Jens Bånn også. Da dobler jeg statistikken. :D
 
Du akn klre deg lenge. Kan i grunnen lage alt av amerikansk og britisk med de to.
 
Har blitt veldig glad i 013 London til Engelske, og 530 på de Belgiske. Den den som har imponert meg mest er 815 Belgian Lager. Men jeg liker å prøve nye typer, og har enda ikke nok fartstid til å bli bombastisk.
 
ipa/apa  safeale  us05 enkle gjær leverer hver gang. Krever lite.
mørk lager inkl bock dobbelbock  wlp 833 Snilleste lagergjæra som finns
Tsjekkisk lager  wlp 800 unik smak og aroma men primadonnagjær.
Tysk pils safelager 34/70 wlp 830 god gjær, snill og enkel
Engelsk øl old ale ESB wlp 002 ingen over ingen ved siden snill og enkel
Belgisk wlp 500 basert på manglende kunnskap og erfaring fra andre gjærstammer men god dubble og quad.

mvh

bårdd
 
Gahr skrev:
Du akn klre deg lenge. Kan i grunnen lage alt av amerikansk og britisk med de to.

…eller med US-05 og S-04, mine arbeidshester.

Ja, jeg har brygget wit med belgisk gjær, og jeg har brygget et lagerøl med hva-det-nå-var, og en gang eller to brukte jeg til og med fersk gjær til å brygge ale, men for tiden går det i Safale tørrgjær: US-05 for «amerikanske» ales og S-04 for «britiske».

Og egentlig er de like nok til at jeg sikkert kan bestemme meg for en av dem som husgjær.  Og da blir det nok kanskje S-04; i de amerikanske øltypene er det jo så mye humle at man knapt kan merke forskjell…  ;-)
 
Om jeg måtte velge meg én eneste gjærkultur å ta med til den berømte "øde øya", så ville det nok blitt WY 1098 (samme gjær som WLP 007). Det er en skikkelig arbeidshest som er til å stole på under alle forhold, og som finner seg i både mishandling og dårlige kår uten å syte. Ingen nykker. Gjør jobben raskt og effektivt! Like kjapp som WY 1028, men oppleves ikke like knusktørr og "hard". Klarner fort. Nokså nøytral i smaken, så både malt- og humlearomaer kommer godt fram i brygget. Den beste all-round-gjæra jeg har vært borti.

Men jeg tror likevel at jeg raskt ville savnet mine andre favoritter:

Til belgisk: WY 3522 Ardennes - bryggeri: Achouffe, Belgia. Nydelig krydret aroma med bl.a nellik/muskat, litt "banan/tyggegummi"-estere (som jeg liker veldig godt), og flott sursøt smaksprofil. Svært anvendelig avhengig av gjæringstemperaturen. Jevnt over meget arbeidsvillig og flokkulent. En skikkelig arbeidshest og en ekte overgjær som kan topphøstes.

Til lager: WY 2206 "Bavarian Lager" = WLP 820 "Oktoberfest Lager" - Weihenstephan 206. Bryggeri: Weihenstephan, Freising, Bayern, Syd-Tyskland. Flott lagergjær. Pålitelig. Fint maltpreg og humlepreg. Mitt førstevalg til bayer, dortmunder, münchener og bokkøl, men også veldig bra til pilsner. Gjærer langt ned, men ikke ubehagelig tørt. Ganske flokkulent. Krystallklart øl, selv fra fat.

Jeg ville nok også etterhvert savnet:

WY 1968 "London ESB" = WLP 002 "English Ale Yeast". Bryggeri: Fuller's, Chiswick, London, England. Veldig spesiell og sjarmerende engelsk ale-gjær. Jobber jevnt og trutt. Meget utpreget malt/kjeks-, samt humlepreg. Kan holde seg veldig lenge. Noe av det mest fantastiske jeg har drukket var et øl brygget på røykmalt, palemalt og einerlog med denne gjæra (mitt brygg nr 72) brygget på 1/2 år gammel gjær! Det bortglemte Norgesglasset nederst i kjøleskapet var fullt av humleblomster som i tidens fylde hadde gitt fra seg en helt fantastisk aroma. "Ølet" på toppen var ikke bare fullt drikkelig, det var kjempegodt! Ingen antydning til autolyse i det glasset. Dessuten en ekstremt flokkulent gjær! Ingen over, ingen ved siden!

WY 1318
"London Ale III". Flott, engelsk ølgjær. Ganske arbeidsvillig og en ekte overgjær. Myk, fruktig, vennlig og generøs i smaken, uten å virke slapp. Er imidlertid ikke veldig flokkulent og går fort i autolyse. Bortsett fra det, så er dette en favoritt til mykere engelske ales.

WLP 833 German Bock (tilsv WY 2487 - Hella Bock, som nå er utgått). Bryggeri: Ayinger, Bayern, Syd-Tyskland. Flott lagergjær. Har neppe smakt bedre lagerøl. Fantastisk maltpreg. Gjærer langt ned, men ikke ubehagelig tørt. Fabelaktig aroma. Ganske flokkulent. Klarner sakte, men sikkert. Tåler meget lave temperaturer når gjæringen først er godt i gang, 1-2 ºC er ikke noe problem.
 
Tilbake
Topp