Hva er legger du i uttrykket Craft brewing?

Med den definisjonen utelukker du også bryggeriet til Norbryggs skytshelgen, den hellige St. Gahr.
Jepp, derfor er det kanskje greit at ikke jeg definerer craft brewing i SNL
Så hvis Ringnes gjør så godt de kan, er det craft beer:)?
Nei, men hvis de lager et øl hvor de faktisk har 100% fokus på at ølet skal bli best mulig så. dvs at de lager et øl de vil lage uten å probe markedet gjennom en haug med analyser først. uten å tenke at det kan spares penger hvis vi bruker litt kjipere malt, eller dropper tørrhumling fordi det koster skjorta.

Pass på kva du seier om Ringnes i dette forumet [emoji3]

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Det er mangt å si om RIngnes, men de har laget, og lager, mye godt øl. For en del år siden laget de noe jeg i alle fall husker som en god hefeweissen, solgt ved siden av pils og vørterøl i bjørnunger med vanlig etikett. Ser for meg at mange plukket med seg den av ren vanvare, og fikk seg en artig overraskelse:).

Men den forsvant:(.

Polaris serien vil jeg kalle Craft beer,
men jeg vil ikke kalle Ringnes for et Craft brewery, nettopp fordi hovedproduksjonen er masseprodusert pils

Men gitt nå at Polarisserien tok av, og fortrengte pilsen. Hva da, ville Polaris'ene fremdeles være håndverksøl?

Det kommer litt ann på hvor mange produkter de har i den serien
neida, jeg er litt usikker
du kan ikke bare ha et produkt/serie og kalle deg Craft brewer, uansett hva slags ølstil det er
eller, jo kanskje, hvis det er klosterøl, hva nå det er
Om jeg vil kalle Paulaner for Craft brewery er jeg litt usikker på
Spør meg om et par år

Men gitt nå at Polarisserien tok av, og fortrengte pilsen. Hva da, ville Polaris'ene fremdeles være håndverksøl?

men Polaris serien vil aldri ta av i en så stor grad at det fortrenger pilsen, fordi etterspørselen etter pils er såpass stor
så du forandrer på hele grunnlaget for prinsippet

Jeg har tenkt mye på denne tråden. Historisk er jo hele greia delvis nostalgidrevet. Da snakker jeg om den bevegelsen som oppstod i Storbritannia på slutten av 1800-tallet, "the Arts and Crafts Movement", og som var en reaksjon på industriens masseproduksjon. Industriproduktene var sjelløse og smakløse, og utarmet omgivelsene. Løsningen var å vende tilbake til tidligere tiders håndverkertradisjoner - og også til de gamle stilidealene. Det var likevel ikke en total avvisning av å produsere ved hjelp av maskiner, men maskinbruken måtte styres av estetiske og kvalitetsmessige idealer som var hentet fra håndverkertradisjonene.

Håndverksbryggertradisjonen er vel både en forlengelse av denne bevegelsen, som har overlevd i nyere former, og en parallell til den på ølområdet. Kjerneidealet er jo produsenten/håndverkeren som legger yrkesstolthet, tradisjonsbevissthet og kvalitetsbevissthet til grunn for det han/hun gjør, og som "legger sjela si" inn i produktet.

Av en eller annen grunn ble jeg akkurat nå nysgjerrig på hva slags bil Smith-Gahrsen kjører. Er han fremdeles håndverksbrygger? 7 Fjell må vel kunne kalles en ganske suksessrik industribedrift, og det er vel i alle fall ikke småskalaproduksjon de driver med. Men hvis bryggeren fremdeles drives av idealene, spiller dét noen rolle? Hvis alt han tenker på - ved siden av menneskelig relasjoner, selvfølgelig - er å lage godt øl til folket, er han ikke da i tråd med idealene fra Arts and Crafts Movement? Selvfølgelig må han være opptatt av forretningsdriften, for om han ignorerer den, blir det jo ikke noe godt øl til follket, bare konkurs. Men ... hva hvis han kjører rundt i en diger Audi/BMW/Mercedes? Kan vi stole på ham da? Er han plutselig ikke håndverksbrygger lenger, men kjip kapitalist? Kan man være kjip kapitalist og håndverksbrygger? Kan man både ville tjene mest mulig penger og lage best mulig øl? Kommer ikke de to målsettingene til å kollidere på ett eller annet tidspunkt, slik at bryggeren må stille seg opp foran speilet og spørre seg hvem han er? (Oj, dette ble opplegg til et nytt Ibsen-drama, godt over 100 år for seint: "Bryggmester Smith-Gahrsen":confused:.)

Så jeg har vel endt opp her likevel da. Med et håpløst kriterium. @cjohansen og @msevland, jeg er enig med dere:). En håndverksbrygger er en som vil brygge det beste ølet - og som veit når han har gjort og når han ikke er i mål, for det å vite det, hører med til håndverket. En småskalaprodusent som stolt lanserer noe høyst middelmådig, er ikke håndverker, for han stryker daglig til fagprøven. Så kan han vel ikke kalles håndverksbrygger, heller - bare "en fusker i faget". (Og det er vel hva vi hobbybryggere stort sett er:oops:.) Og en småskalaprodusent som har begynt å vokse, og tjene penger, men stadig brygger like godt øl? Vel, speilet avgjør.

Ringnes? Selvfølgelig er ikke Ringnes produsent av håndverksøl, for Ringnes kan ikke være en håndverker. Ringnes kan bare ansette håndverkere, og bruke dem for det de er verdt økonomisk. Om det kommer godt øl ut av det, er det likevel ikke håndverksøl, for produksjonen av det er styrt av noe annet enn produksjonen av håndverksøl er styrt av.

Dette er ikke noen moralsk dom over Ringnes, eller over kapitalismen, ei heller noen dom over Ringnesølet. Det er bare sånn det er. Skal man mene noe om Ringnes, er det viktigste å vite noe om, hvordan de behandler de ansatte.

Er det viktig å vite hva som er håndverksøl, og hva som ikke er det?

For ordens skyld; jeg aner ikke noe som helst om Smith-Gahrsen. Ølet hans er kjempegodt, og jeg tror på bildet av ham på nettstedet til 7 Fjell - ja, nesten, da:p.

Må si meg enig i at enkelte tar en høy pris for lav kvalitet. Tror mange som meg ikke gjør denne typen feilkjøp i lengden.

Kan vi ikke være ærlige og si at dette er markedsføring brukt av bryggerier som ikke er kostnadseffektive nok til å konkurrere på pris?

øh - mener du at alt øl som er dyrere enn det f.eks. Ringnes og Hansa selger, og som er produsert av små bryggerier, ikke har noe som helst å tilby kvalitetsmessig som rettferdiggjør en høyere pris? Altså: Hansa's IPA og Frydenlunds Pale Ale: Ingen over (men kanskje noen på siden, men dyrere)?

Eller ... kan det være at disse bryggeriene utnytter nisjer i markedet som ikke er så interessante for de store bryggeriene?

Det er selvfølgelig plenty av eksempler som kunne brukes for å bygge opp under det du sier. Men etter den definisjonen flere av oss har gått for her, er ikke disse egentlig håndverksbryggerier;).

Betyr "Craft brewed" at det er håndverksmessig utført? I så fall kan vi ta dette ut av ølverdenen og spørre hva det betyr at noe er håndverksmessig utført i feks. bygg og anleggsbransjen?Jeg merker at jo lengre denne diskusjonen pågår jo mindre kult blir begrepet craft brewing hehehe

Betyr "Craft brewed" at det er håndverksmessig utført? I så fall kan vi ta dette ut av ølverdenen og spørre hva det betyr at noe er håndverksmessig utført i feks. bygg og anleggsbransjen?Jeg merker at jo lengre denne diskusjonen pågår jo mindre kult blir begrepet craft brewing hehehe

"håndverksmessig utført " blir vel totalt meningsløst. Hva skulle det eventuelt bety? Men "brygget med håndverksmessige holdninger og standarder" gir god mening - sjøl om det er et nokså ubrukelig kriterium i praksis, jfr. eksemplet med Gahr som på ett eller annet (hypotetisk) tidspunkt må stille seg opp foran speilet og spørre seg selv om han nå fremdeles er håndverksbrygger eller forretningsmann:). (Det er jo ikke gitt at han har noe valg, men spørsmålet blir ikke mindre relevant av den grunn.)

Det blir umulig å finne ut om et gitt øl er et håndverksøl, men det gir likevel god mening å snakke om håndverksøl. (Jeg ser mer og mer visdommen i innlegget til @cjohansen :).)

Utføringen/metodene er uinteressante (i denne sammenhengen; jeg kan godt tenke meg sammenhenger der de er veldig interessante, selvfølgelig). Men om en tenker på byggebransjen, hadde det vel vært en klar fordel om håndverksmessige holdninger lå til grunn for det som ble utført?

Sist redigert:
Hvis vi snakker om et håndverk, må man kunne snakke om håndverksmessig utførelse også.

Sent from my iPhone using Tapatalk

For min del er det vel en salig blanding av f.eks hvordan det smaker, hvordan det er brygget og hvor stort volum. Å holde seg til ett kriterier blir for snevert. Da ville det nok alltid vært noen som jeg synes burde være craft, og omvendt.

I USA så bumpet de vel kriteriet volummessig for hva som er craft beer for en srund siden. Så sånn sett så er jo definisjonen deres også åpen for justering.

Hadde vært rart hvis et øl plutselig ikke er craft lengre fordi bryggeriet brygget en batch som gjorde at de overskred den volum-terskelen, men at ølet er helt det samme og brygget på samme måte.

Støtter #Staro på håndverksmessig utførelse. Jeg har i en annen tråd hevdet at et øl hadde så mange forskjellige usmaker at det var dårlig håndverk. Står fast ved at usmak er dårlig håndverk, og enda dårligere kvalitetskontroll.

Hvis vi snakker om et håndverk, må man kunne snakke om håndverksmessig utførelse også.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nja - jeg snakker ikke om håndverk, men om håndverksmessige holdninger som det viktige. Det er vel ikke så mye håndverk igjen - med mindre en vil regne programmering som håndverk, da:).

Tilbake
Topp