Hva er legger du i uttrykket Craft brewing?

Jeg mener at craft er når bryggerimesteren lager øl uten innblanding fra økonomer eller markedsanalytikere. Øl der ingrediensene er valgt for å oppnå best mulig smak. Et innslag av lokale råvarer og et blikk for lokale bryggertradisjoner er ofte til stede.

Dette er vel ikke så vanskelig, så fort man industraliserer er det ikke lengre craft/håndverk :) er vel det som skiller en Michelin restaurant fra å servere ferdig laget saus på dunk eller en porsjon fjordland. Kan ikke se at mål om å tjene penger, smak eller kvalitet har noe med saken og gjøre, finnes trossalt håndverks øl som hverken har god smak eller kvalitet og som også er laget i håp om å tjene penger på det :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det er vel så fort prosessen er automatisert, og eller alt går på samlebånd :)

øh - mener du at alt øl som er dyrere enn det f.eks. Ringnes og Hansa selger, og som er produsert av små bryggerier, ikke har noe som helst å tilby kvalitetsmessig som rettferdiggjør en høyere pris?
På ingen måte. Selv om håndverksbryggeriene produserer øl som mange av oss vil mene er av objektivt bedre kvalitet, så er de fremdeles kostnadsineffektive sammenliknet med f.eks Ringnes. Da har de i praksis valget mellom å selge øl med tap, eller å rettferdiggjøre prisspranget ved å introdusere sin egen genre, håndverksøl. Denne tillagte merverdien kan være reell i form av at bryggeriet benytter seg av finere råvarer, eller fiktiv som i at bryggeriet selger et tomt konsept, og jeg tror vi har sett eksempler på begge deler. Jeg er ikke negativt innstilt til industrien, men begrepet slår meg som Turings ubåt - kan den svømme? Vel, hvis du vil kalle det svømming så kan den det, men det endrer ingenting. Du har i praksis bare tøyd begrepet. Er bryggeri x håndverksbryggeri? Vel, hvis du vil kalle det for det, men begrepet er så elastisk at jeg tviler på at noen vet hva det betyr lenger, og slår meg derfor som meningsløst. Jeg kan godt betale mer for skikkelig øl, men at vi på forumet har en intellektuell forståelse av håndverksbrygging er verdiløst når ordet brukes i markedsføringsøyemed, og i praksis ikke forteller noe om innholdet i flasken.

Og skal man legge definisjonen på håndverk til grunne så hadde vi ikke hatt mange håndverks bryggerier igjen tror jeg...... på den andre siden, når man kan selge mors hjemmelaget kjøttboller på REMA så er det meste lov

På ingen måte. Selv om håndverksbryggeriene produserer øl som mange av oss vil mene er av objektivt bedre kvalitet, så er de fremdeles kostnadsineffektive sammenliknet med f.eks Ringnes. Da har de i praksis valget mellom å selge øl med tap, eller å rettferdiggjøre prisspranget ved å introdusere sin egen genre, håndverksøl. Denne tillagte merverdien kan være reell i form av at bryggeriet benytter seg av finere råvarer, eller fiktiv som i at bryggeriet selger et tomt konsept, og jeg tror vi har sett eksempler på begge deler. Jeg er ikke negativt innstilt til industrien, men begrepet slår meg som Turings ubåt - kan den svømme? Vel, hvis du vil kalle det svømming så kan den det, men det endrer ingenting. Du har i praksis bare tøyd begrepet. Er bryggeri x håndverksbryggeri? Vel, hvis du vil kalle det for det, men begrepet er så elastisk at jeg tviler på at noen vet hva det betyr lenger, og slår meg derfor som meningsløst. Jeg kan godt betale mer for skikkelig øl, men at vi på forumet har en intellektuell forståelse av håndverksbrygging er verdiløst når ordet brukes i markedsføringsøyemed, og i praksis ikke forteller noe om innholdet i flasken.

Jeg er vel ikke veldig uenig i dette, men det er vanskelig å ikke være glad for den bevegelsen som har sørget for at vi i dag har fått så mye godt øl i butikkene, og på polet. Og det er ikke til å komme forbi at den har røtter i ekte ølinteresse og idealisme - som så har skapt muligheter som kan utnyttes komersielt på godt og dårlig vis.

Hvis du finleser det jeg har skrevet, så ser du at jeg ikke mener at definisjonen min har noen særlig praktisk verdi som definisjon. Spørsmålet om et bryggeri er et håndverksbryggeri eller ikke blir helst bare et eksistensielt spørsmål for bryggeren: "Å være eller ikke være håndverksbrygger, det er spørsmålet". Det er med andre ord som ideal at begrepet har sin verdi. Hvis ingen føler noen forpliktelse overfor dette idealet, får vi helt sikkert dårligere og mindre spennende øl over tid.

Det er vel akkurat det som gjelder, at det koker ned til subjektivitet. Krav som "best mulig" og "god kvalitet" er umulig å måle eller definere. Det jeg mener er best vil noen andre mene ikke er det osv.
I bedriftssammenheng er dessuten kvalitet definert som "oppnåelse av spesifiserte krav", det opereres ikke med god eller dårlig kvalitet, enten oppnår man sine krav, eller så gjør man det ikke.

Og ut fra det vil jeg tippe at mange av de store bryggeriene (og mange andre) har kvalitet i alle led, uten at jeg heller ville kalle dem "craft brewery" av den grunn.

Sist redigert:
I et hyggelig lag forleden dukket spørsmålet opp. Hva betyr craft brewing for deg? Vi hadde litt forskjellige oppfatninger og meninger om dette, noe som var spennende.

For meg er craft brewing et meningsløst markedsføringsbegrep som brukes av en del bryggerier for å få dem til å framstå som noe annet enn de er. Et forsøk å skille "dem" og "oss" ut fra noen tekniske begrep om eierskap, og forsøke å mane fram en bilde av kvalitet og håndverk, som forbausende ofte er vanskelig å finne igjen i smaken.

Spesielt problematisk blir det når man kikker litt til USA, som du gjorde. I så fall finnes det jo bare et bryggeri i Norge som ikke er craft, og det er Ringnes. Alle andre er jo pent innenfor definisjonen. Og det er jo ikke slik at et øl er mindre godt, dårligere kvalitet eller brygget på en annen måte, når det lages på Gjelleråsen og ikke på Kokstad.

Å definere "godt" og "dårlig" øl ut fra tekniske eller juridiske termer fungerer ikke. Det fungerte ikke med Reinhetsgebot. Det fungerte ikke for CAMRA. Og det fungerer ikke med craft (eierskap).

For meg er craft brewing et meningsløst markedsføringsbegrep som brukes av en del bryggerier for å få dem til å framstå som noe annet enn de er. Et forsøk å skille "dem" og "oss" ut fra noen tekniske begrep om eierskap, og forsøke å mane fram en bilde av kvalitet og håndverk, som forbausende ofte er vanskelig å finne igjen i smaken.

Spesielt problematisk blir det når man kikker litt til USA, som du gjorde. I så fall finnes det jo bare et bryggeri i Norge som ikke er craft, og det er Ringnes. Alle andre er jo pent innenfor definisjonen. Og det er jo ikke slik at et øl er mindre godt, dårligere kvalitet eller brygget på en annen måte, når det lages på Gjelleråsen og ikke på Kokstad.

Å definere "godt" og "dårlig" øl ut fra tekniske eller juridiske termer fungerer ikke. Det fungerte ikke med Reinhetsgebot. Det fungerte ikke for CAMRA. Og det fungerer ikke med craft (eierskap).

Nei, som markedsføringsbegreper generelt er craft brewing meningsløst. Godt øl kan selvfølgeligbare bare defineres ut fra kvalitetskriterier for øl. Det flere av oss tenker på her, er vel mer et sett holdninger som vi drømmer om/ønsker/helst skulle sett at skulle styre virksomheten til et bryggeri. Jeg er helt enig i at det er knekkende likegyldig hva slags eierform, størrelse osv. virksomheten har, så lenge de holdningene - som jeg kanskje ikke synes det er totalt meningsløst å kalle "håndverkerholdninger" - vi snakker om, faktisk styrer virksomheten. Kjetil Jikkiun formulerer vel disse holdningene veldig tydelig i intervjuet i boka "Ølbrygging - fra hånd til munn". (Så kan man selvfølgelig lure på hvilken hatt han bærer i det intervjuet; er han forretningsmann eller brygger? Jeg tror faktisk han er brygger, men det er irrelevant.)

Å holde ved like et sånt ideal kan en godt kalle naivt - virkeligheten er ikke slik osv. - men det har et kritisk potensiale: Virkeligheten burde kanskje være slik? Og så synes jeg at de som faktisk streber etter å jobbe etter disse holdningene, skal være heltene våre. "Håndverkerøl" er nok et veldig dårlig begrep hvis en begynner å analysere det, men det har tross alt et innhold, likevel. Jeg er helt med på å kassere begrepet, men ikke innholdet.

Sist redigert:
Tilbake
Topp