På ingen måte. Selv om håndverksbryggeriene produserer øl som mange av oss vil mene er av objektivt bedre kvalitet, så er de fremdeles kostnadsineffektive sammenliknet med f.eks Ringnes. Da har de i praksis valget mellom å selge øl med tap, eller å rettferdiggjøre prisspranget ved å introdusere sin egen genre, håndverksøl. Denne tillagte merverdien kan være reell i form av at bryggeriet benytter seg av finere råvarer, eller fiktiv som i at bryggeriet selger et tomt konsept, og jeg tror vi har sett eksempler på begge deler. Jeg er ikke negativt innstilt til industrien, men begrepet slår meg som Turings ubåt - kan den svømme? Vel, hvis du vil kalle det svømming så kan den det, men det endrer ingenting. Du har i praksis bare tøyd begrepet. Er bryggeri x håndverksbryggeri? Vel, hvis du vil kalle det for det, men begrepet er så elastisk at jeg tviler på at noen vet hva det betyr lenger, og slår meg derfor som meningsløst. Jeg kan godt betale mer for skikkelig øl, men at vi på forumet har en intellektuell forståelse av håndverksbrygging er verdiløst når ordet brukes i markedsføringsøyemed, og i praksis ikke forteller noe om innholdet i flasken.