Hva er mest nøyaktig av Oechselevekt - Refraktometer ?

Jeg har holdt på med brygging noen år nå, å til nå så har jeg brukt Oechslevekt for å måle og / fg.
Har kjøpt refraktometer å oppdager at når jeg måler brix og sg å bruker bryggekakulator.no så
får jeg en høyere og. Jeg laget en ipa i helgen å får og på 64 målt med oechslevekt å og på 71
med refraktometer når jeg bryggekalkulator.no. Den viste 18,5 brix og 1.077 sg.
Jeg ble noe overrasket over forskjellen. Hviken metode er mest til å stole på?
Håper noen kan dette bedre enn meg.
 
Alle refraktometer eg har sett med brix og oechle viser feil på sg. Bruk derfor brix og omregning. Opp til 12 brix kan du enkelt gange med 4, men over blir det for unøyaktig.
Bruk exelark fra morebeer, Beersmith eller en av de mange web-calkulatorene.
 
Bruk hydrometer (oechslevekt), sier nå jeg. Jeg klarte aldri å kjenne meg sikker på refraktomteret, så jeg måtte alltid kontrollmåle med hydrometeret. Jeg brukte ikke veldig lang tid på å innse det absurde i det:D.
 
Bruker kun refraktometer jeg. Funker knall hver gang. Det er raskt og effektivt. Om jeg bommer bittelitt spiller ingen rolle. Leser av Brix og bruker kalkulator på nett til omregning. Bruker det til å sjekke om FG er stabil før flasking og. Så bruker jeg kalkulator på nett for å regne om. Jeg bruker denne, men det er smak og behag. http://onebeer.net/refractometer.shtml Om jeg bommer med bittelitt gjør da ingen verdens ting. Det er bare utregninger uansett. ØL blir det og godt er det :)
 
Jeg bruker refraktometer, både før og etter gjæring. Bruker refrac tool for å omregne under gjæring (iphone app), blir ikke mye tull med mine resultater. Jeg får stabile og mer eller mindre korrekt gravity med refraktometer, har noen ganger sjekket med hydrometer for å være sikker og det er bagatellmessige avvik jeg har fått.
 
Jeg bruker refraktometer, både før og etter gjæring. Bruker refrac tool for å omregne under gjæring (iphone app), blir ikke mye tull med mine resultater. Jeg får stabile og mer eller mindre korrekt gravity med refraktometer, har noen ganger sjekket med hydrometer for å være sikker og det er bagatellmessige avvik jeg har fått.

Hvem er da feil isåfall ? :) hydrometeret med variabel vekt og volum men fast skala eller mitt elektroniske refractometer ? har ennå ikke sett tester på det.
 
Det fine med å bruke hydrometeret under gjæring er at du får smakt litt på ølet, også. Jeg har begynt å få smak for grønnøl:).

Refraktometer er sikkert greit når du bruker det riktig. Jeg klarer bare ikke å stole på det, uansett. Men det er klart; begynner jeg å tenke sånn, er det mye jeg må holde meg unna:confused:.
 
Jeg har fått litt merkelige målinger med refraktometer. Vanligvis kommer dette av at det er litt rusk (kornskall, humle etc.) og ikke ren væske som ligger mellom glassene og påvirker brytningen av lys. Ofte ser jeg da at "skille" man sikter etter er utydelig/diffus.

Hvor nøyaktige omregningsformlene man bruker er vet jeg lite om. Men man skulle tro at noen har tenkt litt på dette, så det burde være godt nok og hovedfeilkilden er nok selve målingen (måleapparat og bruker). Men det kan være at slike omregninger øker unøyaktigheten om man leser av feil (f.eks. om formlene ikke er limeære), men jeg vet ikke.
 
Ok. blir ikke så mye klokere. har mest lyst til å falle tibake på oechslevekta, men jeg får vel prøve meg litt fram me begge deler å se om jeg blir noe klokere ellerhvert.
Ellers takk for innleggene fra dere. Det vktigste er jo å lage godt øl.
 
Jeg bruker som oftest refraktometer, men jeg har merket meg at målingene ikke er stabile før etter kanskje 5-10 minutter!?
 
Tilbake
Topp