Hva er riktig effektivitet?

Jeg er litt begrepsforvirret her, ser at det er i alle fall 3-4 forskjellige måter å beregne effektivitet på brygget. Hva er det egentlig som er rett? Er det før eller etter koking av vørter, eller er det såkalt "Brygghus effektivitet" som da er når vørteren er klar til å settes til gjæring. Selv ser jeg at jeg har ca. 80 % effektivitet ved måling før koking og ca. 67 % Brygghus effektivitet.
 
Effektivitet er et mål på hvor mye av det potensielle sukkerutbyttet du får fra malten. 100% effektivitet betyr at det ikke er noe sukker igjen i masken når du kaster den. Ettersom det ikke forsvinner sukker når du koker, så kan du måle før eller etter kok.

Så bruker noen brygghuseffektivitet, men det er etter min mening et tall som gir veldig lite mening.
 
Ja med andre ord så er det hip som hap når du måler så lenge du vet volumet og ikke søler


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For det første er det vanskelig å få rett måling før kok..vet ikke hvordan det er med feks. 25 liter men vi brygger 110 liter i vv tank og får feil målinger før kok uansett hvor mye vi rører.. feks 1.060 før kok og 1.059 etter kok som er helt på tur..

Du har flere tap av sukker etter mesking turb,deadspace ..der forsvinner det noe ...

Vi har feks. så og si ingen tap av sukker etter koking da alt etter kok går på gjæringstanken..

Det er jo OGen ved gitt mengde vørter på gjærings dunk du vil beregne før brygging og da passer bryggehus effektiviteten inn..

Hvilken bryggehus effektiviteten du får spiller liten rolle,det er bare noe å gå utifra når du lager dine egne oppskrifter...

http://beersmith.com/blog/2014/11/0...vs-mash-efficiency-in-all-grain-beer-brewing/
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp