Hva fikk du i posten i dag?

Det går da greiere å dra gjennom malt som er bløta litt?
Hvorfor? Fuktet blir jo tyngre, jeg målte ikke vannmengde da jeg holdt på med dette, men det var ikke mange spraya med spruteflaske. Greia er kanskje at det skal tørke litt før en setter i gang, det gjorde jeg ikke.
 
Det går da greiere å dra gjennom malt som er bløta litt?
Har samme erfaring som de over, drillen jobber absolutt hardere når maltet er kondisjonert og jeg venter nå 25-30 min før jeg kverner. Syns fortsatt det er verdt det og Dewalten ser ut til å holde seg godt :)

Kan det ha noe med at kverna får bedre tak og dermed blir det mer malt som kvernes samtidig?
 
Det er flere som påstår at litt fuktig malt er bedre en tør når det kommer til skall og skal ikke være så lett å få fast mesk da det er mer helt.E har ikke prøvd det selv på tiden e har brygga fullkorns øl og første var i juli eller august 2013
 
Hvorfor? Fuktet blir jo tyngre, jeg målte ikke vannmengde da jeg holdt på med dette, men det var ikke mange spraya med spruteflaske. Greia er kanskje at det skal tørke litt før en setter i gang, det gjorde jeg ikke.
Det er viktig å måle. 2% av maltvekta. Og du skal blande godt, og så vente minst 10 minutter.

Jeg kverner på 0,9 mm og det er absolutt null problemer. Men sant å si har jeg vel ikke malt uten kondisjonering på den kverna. (Roller Crusher)

Noe av poenget med kondisjoneringa er at du kan kverne med trangere innstilling. Da blir det jo tyngre, men det skyldes vil ikke kondisjoneringa.
 
Tilbake
Topp