Ikke-helt-så-fersk gjær.Regner med det sikkert er fler som venter spent på hvordan det går med ferskgjæra de bestilte nå
Bestilte for en uke siden og stått i posten siden onsdag
Ikke-helt-så-fersk gjær.Regner med det sikkert er fler som venter spent på hvordan det går med ferskgjæra de bestilte nå
Bestilte for en uke siden og stått i posten siden onsdag
Trenger cirka 12 liter for å komme over varmeelement, så ned mot 10-11 liter til gjæring blir vel minimum. Må kanskje kjøre no-sparge da, jeg har nå gjort 2 brygg på min på 16 liter med 3 liter skyllevann; Det var problemfritt både med OG 1.038 og 1.066.Hvor små batcher kan en brygge med en 40 liters brewtools ?
Kanskje et dumt spørsmål....
Takk for svar.Trenger cirka 12 liter for å komme over varmeelement, så ned mot 10-11 liter til gjæring blir vel minimum. Må kanskje kjøre no-sparge da, jeg har nå gjort 2 brygg på min på 16 liter med 3 liter skyllevann; Det var problemfritt både med OG 1.038 og 1.066.
Hvor nøyaktig er en sånn en?Promillemåler.
Vis vedlegget 64045
Har ikke drukket, så denne funker fjell .
Får heller ta en "kontrollert" test en dag jeg ikke er sjåfør .
Aner ikke. Kjører test hvor jeg sammenligner med en nettbasert promillemåler. Vet det heller ikke er helt å stole på, men om begge samsvarer sånn noenlunde gir det en indikasjon.Hvor nøyaktig er en sånn en?
OST?Gjett hvilket øl jeg skal brygge?
Ville dere forresten brukt den gjæra som følger med kittet eller dyrka opp nok fra 007?
Litt synd å bare kaste gjær med såpass god dato
Korrekt
Jeg hadde brukt wlp 007, flytende er i mine øyne absolutt å foretrekkeGjett hvilket øl jeg skal brygge?
Ville dere forresten brukt den gjæra som følger med kittet eller dyrka opp nok fra 007?
Litt synd å bare kaste gjær med såpass god dato
Jeg kjøpte en Drager 3820 for seks år siden, skal kalibreres en gang i året. Hoppa over den årlige og tar annenhvert år, i fjor var den 0.002 promille feil med 422 dager over anbefalt kalibreringstid. Den stoler jeg på. Bemerkelsesverdig hvor forskjellig folk brenner unna. Nå søndag hadde jeg 0.52 klokka 10 og gjesten vår hadde 0.87. Jeg var edru klokka 13 (0.18 i timen) og han klokka 17 (0.13 i timen). Vi drakk vel omtrent like mye, så det var litt spesielt at han som er større enn meg hadde mer promille og brukte lenger tid på å få det ut.Promillemåler.
Har ikke drukket, så denne funker fjell .
Får heller ta en "kontrollert" test en dag jeg ikke er sjåfør .
Der snakker vi apparat i en helt annen kvalitet og pris.Jeg kjøpte en Drager 3820 for seks år siden, skal kalibreres en gang i året. Hoppa over den årlige og tar annenhvert år, i fjor var den 0.002 promille feil med 422 dager over anbefalt kalibreringstid. Den stoler jeg på. Bemerkelsesverdig hvor forskjellig folk brenner unna. Nå søndag hadde jeg 0.52 klokka 10 og gjesten vår hadde 0.87. Jeg var edru klokka 13 (0.18 i timen) og han klokka 17 (0.13 i timen). Vi drakk vel omtrent like mye, så det var litt spesielt at han som er større enn meg hadde mer promille og brukte lenger tid på å få det ut.
Jeg er som andre helt avhengig av førerkortet, og ønsker naturligvis heller ikke å sette meg bak rattet med bakrus. 4000 kr er en utrolig billig investering for en pålitelig måler. Kvaliteten er absolutt upåklagelig. Anbefales til alle - og etter mitt skjønn burde slike målere være en del av EU kontroll og være påkrevd for å starte bilen (kombinert med biometri på et vis). Staten hadde råd til å bruke fire milliarder på covid engangstester med bevist ekstrem feilmargin så..Der snakker vi apparat i en helt annen kvalitet og pris
Hadde to andre før denne som viste forskjellig resultat hver gang man blåste. Har jo hatt samme i seks år, kanskje de billigste er blitt bedre?Men det kunne vært interessant å fått sjekket denne mot en av din kvalitet.
Starsan går nok bra, kobber tåler litt surt. Skal være mere forsiktig med pbw/bryggerens og sterke alkaliske midler. Jeg lager en svak pbw løsning og påfører med svamp, får veldig kort virketid og litt skrubbing med kost, skyller godt med vann og kjører samme prosess med starsan. Blank og fin ennå etter 10 år i tjenesteVis vedlegget 64110
Siste? Jaded Brewing Scylla - utstillingsmodellen til Ølbrygging. De sa de skulle slutte å ta den inn pga høy pris.
Har ikke sett den andre steder i Norge. Var litt lei av kjøletid så håper jeg kan korte inn litt.
Har ikke hatt kobberkjøler før - hva er anbefalt vaskemetode? Leser litt forskjellig på nett - mange sier at man ikke bør bruke Star San f.eks.