Hva fikk du i posten i dag?

Jeg bruker ikke å kondisjonere maltet så jeg slipper å tenke på det.
Du tenker at du må fjerne grums slik at det tørker godt ?
Vel... kondisjonert malt inneholder jo fuktighet så rustproblematikk på valsene er en mulighet dersom de ikke blir rengjort og tørket.
Tipper rengjøringen/tørkingen blir å gå over med trykkluft siden jeg har det tilgjengelig, men vi får se hva som trengs.

Mulig det holder å holde av ett par hekto av gristen og tørrkjøre det gjennom til slutt.

Sist redigert:
Den største utfordringen med slike litt rimeligere gjæringtanker er sveisene rundt hull/åpninger som den koniske bunnen der. Er ikke sveisen bra utført, så kan det i værste fall lekke men også være vanskelig å rengjøre. Smågrums kan feste seg i hull/ugjevnheter i sveisesømmene.

Men det ser kanskje ut som at bunnen faktisk er pressa ut og ikke sveiset på, brabra.

Vel... kondisjonert malt inneholder jo fuktighet så rustproblematikk på valsene er en mulighet dersom de ikke blir rengjort og tørket.
Tipper rengjøringen/tørkingen blir å gå over med trykkluft siden jeg har det tilgjengelig, men vi får se hva som trengs.

Mulig det holder å holde av ett par hekto av gristen og tørrkjøre det gjennom til slutt.
Det siste er antakelig lurt. Jeg tenker jeg skal gjøre det, men glemmer det hver gang:).

Jeg har funnet ut at 2% vann er akkurat litt i overkant. Har opplevd at det har lagt seg små klumper med hard guffe på valsene. Har gått ned til 1,8%, og det ser ut til å hjelpe.

Noe man bør unngå - når det er mulig - er å få med mye maltstøv. Det samler seg jo på bunnen av sekker og beholdere. Ikke rist med det, for da er det fort gjort å få en seig deig som klistrer seg til valsene.

Får du sånne klumper med hard guffe på valsene, må de bløtes. Jeg fukter litt papir og legger på. (Snur mølla opp ned for å komme til.) Etter ei stund er det ganske lett å skrubbe det av.

Jeg har forøvrig ikke sett noen antydning til rust.

Tilbake
Topp