Finn Berger
Moderator
Jøss - der har du noe til godeNå skal det bli britisk i høst. Begynner med Old salt
1318 har jeg faktisk aldri prøvd før
Vis vedlegget 79048
Nå minte du meg på et par NØ-oppskrifter, og den der er den ene
Jøss - der har du noe til godeNå skal det bli britisk i høst. Begynner med Old salt
1318 har jeg faktisk aldri prøvd før
Vis vedlegget 79048
Jøss - der har du noe til gode.
Nå minte du meg på et par NØ-oppskrifter, og den der er den ene.
Helt greit - men du bør kanskje høste før du tørrhumler, i alle fall om du tenker å bruke gjæren direkte, uten å gå veien om en starter. I 1318 vil det være veldig mye humle i gjærskummet etter tørrhumling, og det vil jo bidra til humlesmak i det ølet du brygger med den.Hvordan er det forresten med topphøsting fra humlerike øl? -ja eller nei?
Helt greit - men du bør kanskje høste før du tørrhumler, i alle fall om du tenker å bruke gjæren direkte, uten å gå veien om en starter. I 1318 vil det være veldig mye humle i gjærskummet etter tørrhumling, og det vil jo bidra til humlesmak i det ølet du brygger med den.
Men massiv humling i wp skulle ikke være noe problem. Så vidt jeg veit, er ikke gjæren påvirka av humla - ikke fra tørrhumlinga, heller - så den funker helt fint. Det er smaksbidraget du må unngå - om du da ikke gjerne vil ha det med.
Jeg vil gjette på at du uansett vil få så stor gjærproduksjon under gjæringa at du like gjerne kan satse på høsting. Det kan du jo gjøre i blow off'en. (Med mindre du tørrhumler ved gjæringsstart, da. Jfr. det forrige innlegget mitt.)Må nok sette starter til første brygg uansett. Så kanskje like greit å bare sette dobbel starter så jeg har til neste brygg i stede..
Jeg vil gjette på at du uansett vil få så stor gjærproduksjon under gjæringa at du like gjerne kan satse på høsting. Det kan du jo gjøre i blow off'en. (Med mindre du tørrhumler ved gjæringsstart, da. Jfr. det forrige innlegget mitt.)
Denne gjæren er et veritabelt monster. En dobbel starter kan bli en vondt opplevelse. Jeg har hatt en del sånne med 1318. Hadde trengt en 15 liters erlenmeyer
.
Jøss - der har du noe til gode.
Nå minte du meg på et par NØ-oppskrifter, og den der er den ene.
Jeg har brukt å få godt øl ut av God Påske-oppskrifta. Den har jeg brygga flere ganger.Hva var forresten den andre? Nøgne bruker /brukte 007![]()
I denne grenen er det ikke uvanlig å spytte ut ølet, så kan du selv gjetteHva er dette? Skarpdrikkermerket?