Hva slags bor er dette?

Er det noen som veit om dette er egnet til hulltaking i kjeler? Eller er det kanskje et trebor? (avslører glatt manglende håndverks-kunnskaper)
Største diameter er 3 cm.
 

Vedlegg

  • dings.jpg
    2,2 MB · Sett: 479
Usikker, men tror den er feil

Eg kjøpte en bor på Chlas Olson, tror det heter trappebor, den borrer fra 4 til 30mm. Starter med 4 så tror eg neste er 6 osv

en kjegle formet sak til ca 400,-
 
Ser ut som en konisk brotch  :jaha:
Gir ikke rundt hull hvis du bruker drill(bedre egnet med hastighet ala håndsveiv)
 
Ok, takker!

Tenkte bare det var noen kroner å spare hvis man kunne bruke det, men da spørs det om turen går til CO. Ser at både Biltema og Jula har rimelige steg/trinnbor, men de er ikke større enn 20mm.
 
På de fleste brosjer går skjærene andre veien, dette ser for meg ut som et platebor/elektrikkerbor, og således perfekt tIl kjeler, styreskap ol.

Det er bare en ting å gjøre, prøv det!

To viktige huskeregler ved borring i metall; Det skal gå sakte og det skal gå glatt, du må kjøre på lav hastighet, og du må smøre mens du borrer, jeg ville ikke kjørt noe særlig fortere enn 100 omdreininger i minuttet (ja, om man går inn i skjæretabellen for highspeed så kan man helt klart skjære fortere, men det er ingen vits i å risikere blå skjær)
Om du ikke har skjæreolje tilgjengelig kan du godt bruke WD-40 eller CRC 5-56, det viktigste er at smøremiddelet smører OG kjøler.

Mvh MekanikerAsle
 
Og du må selvsagt forborre med noe mindre først, det borret du har tatt bilde av har ikke skjærende spiss...
 
Førskolelærer +ølbrygger= uhøytidelig dingseutforsker ;D



A.Borgen : Takker for innspill! Spørs om ikke jeg får ta å prøve ei runde. CRC er det nok av i huset, og med silikonpakninger burde man vel få det tett uansett så lenge ikke hullet blir firkantet :)
 
Georg J. skrev:
Tenkte bare det var noen kroner å spare hvis man kunne bruke det, men da spørs det om turen går til CO. Ser at både Biltema og Jula har rimelige steg/trinnbor, men de er ikke større enn 20mm.
Eg kjøpte denne: http://www.ebay.com/itm/HSS-3-Pieces-Step-Drill-Cone-Drill-Set-4-to-32mm-/130471806123?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item1e60b9c4ab
 
Georg J. skrev:
Det var jo rimelig, men har du testa den på kjeler? Ser at det står "for woodworking" i beskrivelsen :)

Det er HSS (High Speed Steel) trinnbor, så den vil kunne brukes til å lage hull i kjeler.
 
Georg J. skrev:
Det var jo rimelig, men har du testa den på kjeler? Ser at det står "for woodworking" i beskrivelsen :)
Eg har prøvd den ja. Er kjempefornøyd med resultatet. Borret i en solid kjele av rustfritt stål. Brukte smørning for at det ikke skulle bli for varmt, og tok pauser av og til. Hullet ble jevnt og fint. Før eg brukte trinnborren, måtte eg borre et lite hull (5mm).

Edit: Denne er den samme, bare med et treetui. http://www.ebay.com/itm/3pc-HSS-STEP-DRILL-SET-4-32mm-HOLE-SAW-CONE-CUTTER-/290588648017?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item43a86ee251
 
dette er roterende fil som pleier å monteres på luftdrevne "dremler" på tanningen ser det ut som om det er ment til aluminium
 
Tilbake
Topp