Hva slags humler har du på lager - og hvorfor?

Var en tur innom Bryggselv Stavanger i dag og plukka opp litt småtteri, blant annet 2 pakker Callista Lupulinator, en spennende ny tysk humle, uten å ha noen planer for den. Så til det dumme spørsmålet: hvorfor har vi bryggere så dårlig impulskontroll?… :p
 
Var en tur innom Bryggselv Stavanger i dag og plukka opp litt småtteri, blant annet 2 pakker Callista Lupulinator, en spennende ny tysk humle, uten å ha noen planer for den. Så til det dumme spørsmålet: hvorfor har vi bryggere så dårlig impulskontroll?… :p
Nå greidde jeg så vidt å beherske impulsen til å legge ut lista over humle jeg har i fryser'n :p.
 
Var en tur innom Bryggselv Stavanger i dag og plukka opp litt småtteri, blant annet 2 pakker Callista Lupulinator, en spennende ny tysk humle, uten å ha noen planer for den. Så til det dumme spørsmålet: hvorfor har vi bryggere så dårlig impulskontroll?… :p
Jeg startet å brygge i starten av 2021, i løpet av året kjøpte jeg over 5 kg forskjellige humler og altfor mye gjær. Jeg bestemte meg for at jeg måtte gå gjennom 2022 uten å kjøpe annet enn malt.

Det har jeg klart. Er nå nede i 2.2 kg humle og vurderer å unngå å kjøpe noe i 2023 også, men ser at den kan bli tight.

Det er tilfredsstillende å planlegge utfra det jeg har og gå for noen kompromisser. F.eks kan en New Zealand IPA som ikke helt ble det du håpet ende opp som en vellykket Engelsk IPA :cool:.

Moralen er at dårlig impulskontroll kan ende svært godt om du bestemmer deg for å bruke de planløse innkjøpene i et tilfeldig brygg.
 
Var en tur innom Bryggselv Stavanger i dag og plukka opp litt småtteri, blant annet 2 pakker Callista Lupulinator, en spennende ny tysk humle, uten å ha noen planer for den. Så til det dumme spørsmålet: hvorfor har vi bryggere så dårlig impulskontroll?… :p
Hahaha, den presterte jeg kjøpe på impuls også uten noen plan.
 
Jeg lurer jo litt på om vi egentlig trenger alle disse humlevariantene. Men det skjer vel ei utsiling etter hvert, sånn at noen blir stående. Strata har blitt en favoritt hos meg, f.eks. - og den trur jeg blir værende.
 
Jeg lurer jo litt på om vi egentlig trenger alle disse humlevariantene. Men det skjer vel ei utsiling etter hvert, sånn at noen blir stående. Strata har blitt en favoritt hos meg, f.eks. - og den trur jeg blir værende.

Den kan godt forsvinne for min del, men enig i tankegangen
Vic Secret er min utvalgte

Hvor ble det forresten av Topaz?
 
Jeg lurer jo litt på om vi egentlig trenger alle disse humlevariantene. Men det skjer vel ei utsiling etter hvert, sånn at noen blir stående. Strata har blitt en favoritt hos meg, f.eks. - og den trur jeg blir værende.
Det er noen klassikere som består. C-humlene, Mosaic, Amarillo, Nelson, Simcoe, Galaxy. Usikker på hva som er den nyeste av disse, Galaxy? Det har vært humler som har vært hypet uten å helt få et langt liv som klassiker. Sultana, Sabro, Southern Passion, El Dorado for å nevne et par.

Så får vi se om noen nye nå får fotfeste og blir klassiskere. Har ikke prøvd Strata. Men planlegger brygg med Talus og Azacca neste år.
 
Etter Nelson, citra, galaxy og mosaic er det få nye som virkelig hår fått fotfeste har jeg inntrykk av
Og det begynner bli et par år siden de ble introdusert
 
Består vel fremdeles håper jeg på. Fikk aldri dreisen på Talus eller Azacca
Har smakt en Azacca Pale Ale synes den var god, uten at jeg følte den skilte seg veldig ut med sammenlignbare humler. Tenker jeg brygger Pale Ale som bygger på Fysen oppskriften min.

Talus er litt anderledes om jeg har skjønt det riktig. Har smakt et par øl hvor den var for anonym synes jeg. Har lave forventninger men når jeg har 300g må det jo brukes på et vis. Planlegger en Kold IPA :p (om noen skal hoppe på den hypen så må det nesten være meg :cool:)

Hva brygget du med Azacca og Talus?
 
Jeg lurer jo litt på om vi egentlig trenger alle disse humlevariantene. Men det skjer vel ei utsiling etter hvert, sånn at noen blir stående. Strata har blitt en favoritt hos meg, f.eks. - og den trur jeg blir værende.
Han skulle tro det …. Og allikevel selges Polaris fortsatt ;)
Stemmer med på Strata, min favoritt også, kjøpte likegreit 1/2 kg sist. Lurer faktisk på å teste den i en lager etterhvert. Kombinert med noe tysk humle, da. Hoppy amber lager, i stil med Brooklyn, kanskje … bytte cascade med strata…
 
Endel humler vil vel leve videre i døtrene sine, tipper Sabro blir en av disse. Man velger ut særegenhetene, og forsterker disse, (feks kokos).
Men med den utviklingen som er på hybrid- og GMO-gjær fronten nå, så spørs det vel om ikke andre/nye egenskaper kan bli viktigere.
 
Han skulle tro det …. Og allikevel selges Polaris fortsatt ;)
Stemmer med på Strata, min favoritt også, kjøpte likegreit 1/2 kg sist. Lurer faktisk på å teste den i en lager etterhvert. Kombinert med noe tysk humle, da. Hoppy amber lager, i stil med Brooklyn, kanskje … bytte cascade med strata…
Smakte en single hop med Polaris en gang (Austmann?). Så det har aldri vært aktuelt å prøve den:).

Det er noe med at situasjonen med mange humler blir vrien å håndtere fordi all nyere forskning tyder på at det viktige er å kunne kombinere humler ut fra hvilke ulike oljer de inneholder. Og da trenger du bare et visst antall ulike humler.

Men så er det så klart enkelte humler som gir mye av en bestemt smak, som f.eks. kokos - om man nå liker de grønne bitene i Twistposen:).
 
Jeg er skikkelig dårlig på å prøve nye humler, men denne Strata kan hende jeg skal gi et forsøk når jeg er tom for Southern Passion Jeg har sett jordbær i beskrivelsen, som egentlig har satt interessen min til sides. En Rødskjegg klone for et par år siden smakte som åkern i Valldal og da fikk jeg helt avsmak på jordbær antydninger i øl...

1668756176164.png
 
Jeg er skikkelig dårlig på å prøve nye humler, men denne Strata kan hende jeg skal gi et forsøk når jeg er tom for Southern Passion Jeg har sett jordbær i beskrivelsen, som egentlig har satt interessen min til sides. En Rødskjegg klone for et par år siden smakte som åkern i Valldal og da fikk jeg helt avsmak på jordbær antydninger i øl...

Vis vedlegget 59471
Jeg har ikke kjent antydning til jordbær i mine øl med Strata, og jeg har brukt den aleine til tørrhumling i relativt rause mengder. Men jeg er jo, for å si det mildt, ingen supersmaker:). (Er dog ganske sikker på at jeg ikke er ufølsom for jordbær - som jeg ikke er spesielt glad i.)
 
Tilbake
Topp