Hva slags øl?

Har litt problemer med å finne ut hva slags øl jeg har laget, er det noen som kan hjelpe meg? Her er oppskriften:

10 Liter

Wheat Malt, 1000 grammes

Pilsner Malt 3 EBC, 500 grammes

Cara Wheat 120 EBC, 500 grammes

Mash schedule: 67 degrees for 70 minutes

Hops:

Hallertauer Mittelfruh 4.6%alpha
20 grammes 60 minutes

Saaz 2.8% alpha
20 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: Safbrew WB-06

Den er mye mørkere enn en Belgisk Wit, men fargen har vel kanskje ikke noe å si for hva man kan kalle ølet?. Kan det kanskje være lik en dunkel weizen?

Flott, takk for svar begge to.

Da jeg helt sikkert kan kalle det en hveteøl og den er ganske mørk i fargen og jeg har ikke lagd den med koriander eller appelsin, så velger jeg å kalle det en dunkelweize. God blir den iallefall, allerede prøvesmakt  :namnam:

hybrid øl.. ;)

Foresten, hvorfor kan en Wit ikke være mørkere enn gjennomsnittet? Witbier kommer sansynligvis fra det gammel nederlandske ordet Weitbier som betyr Hveteøl.

Nei jeg tenkte i den banen at siden jeg ikke hadde brukt verken korander eller appelsin at jeg ikke kunne kalle det witbier og at den er lagd med tysk/tjekkisk humle at den da ville helle mer mot weissbier. Den ble ikke så mørk som oppskriften tilsier da jeg glemte å fortelle at jeg brukte caramunich 30 istedenfor Cara Wheat på 130. Tenkte da at den ville havne rundt en dunkel uansett da EBC ble 21, Deep amber / light copper.

Tilbake
Topp