Hva vasker dere utstyret med ?

Hei, 

Hva bruker dere til å vaske utstyret deres med før og efter brygging ?
Og er chemipro oxi ok middel til desinfeksjon ?

Mvh

Sikkan
 
Jeg bruker stort sett Powdered Brewery Wash (PBW). Det er ikke spesielt billig, men til bløtlegging har jeg ikke funnet noe som fungerer bedre. Dessuten kjører jeg ganske mye i oppvaskmaskinen, gjerne hele gjøringsbøtter når det passer seg.

Den viktigste egenskapen til rengjøringsmidler: At det blir rent. Bruk det du synes fungerer, har tilgjengelig og passer din måte å jobbe på.
 
Sikkan skrev:
Jaggu, der var det. Takker!

Noen med meninger om chemipro og desinf? Godt nok ?

Sikkan

Jeg endte iallefall opp med starsan for desinfisering, noe enklere skal man vel lete lenge etter.
Kanskje litt dyrt men. (Har også stoutrens og sterkrens fra Petit, men syntes de var litt.. skumle. :))
 
Er nok den som stikker seg mest ut i positiv retning av det jeg har lest :) hva legger du i enkelt ? Skummeffekten?
 
enkelt: Du bare blander ut en skvett i gjærkaret f.eks, smeller på lokket og rister litt, og heller ut, ferdig. Ikkenoe skylling ellernoentingen.
nå trenger man ikke å skylle med sterkrens heller, men jeg syntes dosering var litt trøblete der, men så er jeg klønete også da:)

Samme, bland ut lit å ha på ei sprayflaske, og spray på ting når du trenger rask desinfisering.
Løsningen kan også gjenbrukes, såfremt du ikke har benyttet den til rengjøring, Mener Gustav nevnte at når starsan løsningen ble grå, så må du pælme den, så jeg har nå altid lit utblandet på en 10-liters dunk.
 
neslekkim skrev:
enkelt: Du bare blander ut en skvett i gjærkaret f.eks, smeller på lokket og rister litt, og heller ut, ferdig. Ikkenoe skylling ellernoentingen.
nå trenger man ikke å skylle med sterkrens heller, men jeg syntes dosering var litt trøblete der, men så er jeg klønete også da:)

Samme, bland ut lit å ha på ei sprayflaske, og spray på ting når du trenger rask desinfisering.
Løsningen kan også gjenbrukes, såfremt du ikke har benyttet den til rengjøring, Mener Gustav nevnte at når starsan løsningen ble grå, så må du pælme den, så jeg har nå alltid lit utblandet på en 10-liters dunk.

Takker!
Høres bra ut. Da blie det nok den når chemiproen er brukt opp :)

Sikkan
 
Er ikke noe å huffe for det, vi har bare nevnt hva vi benytter som vi har vært fornøyd med, og hvordan.

Det var et åpent spørsmål..
 
neslekkim skrev:
Mener Gustav nevnte at når starsan løsningen ble grå, så må du pælme den, så jeg har nå alltid lit utblandet på en 10-liters dunk.

Det tror jeg har vært noen andre, men jeg har hørt det samme rådet.

Selv bruker jeg stort sett jodofor, etter å ha fått ødelagt klær av klorin og kjøkkenbenk av StarSan.
 
gustavf skrev:
neslekkim skrev:
Mener Gustav nevnte at når starsan løsningen ble grå, så må du pælme den, så jeg har nå alltid lit utblandet på en 10-liters dunk.

Det tror jeg har vært noen andre, men jeg har hørt det samme rådet.

Selv bruker jeg stort sett jodofor, etter å ha fått ødelagt klær av klorin og kjøkkenbenk av StarSan.

ah, ok, videreformidlet av deg da:)
Men mente det var jodofor som ødelag benken?, er Starsan også slik?

Antar fortsatt at dette er jodofor'en: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=216&products_id=672
Oppskriften der sier skyll med vann, og da er jo poenget borte, men går ut ifra at du ikke skyller?, 5ml pr 10 liter er jo ikke så enkelt å dosere da, eller kan denne løsningen også taes vare på?

Tilsvarende med Sterkrens, der er det 5ml pr 5L/10L/20L alt etter hvilken konsentrasjon du vil ha, men jeg har ikke snøring på hvilken konsentrasjon som er riktig for bruk, så da blir flaska stående.
Samt at jeg synes i det tilfellet at 85% fosforsyre høres litt ugreit ut, burde nok tatt et par kjemi timer, og frisket opp noe kunnskaper om syrer/baser og håndtering av disse.

Nå er det jo forsåvidt 50% fosforsyre i starsan da, men der er det innebygget målebeger og info på flaska om blandingsforhold, så de har jo gjort det enklere.. for meg iallefall :)
 
Tilsvarende med Sterkrens, der er det 5ml pr 5L/10L/20L alt etter hvilken konsentrasjon du vil ha, men jeg har ikke snøring på hvilken konsentrasjon som er riktig for bruk, så da blir flaska stående.
Samt at jeg synes i det tilfellet at 85% fosforsyre høres litt ugreit ut, burde nok tatt et par kjemi timer, og frisket opp noe kunnskaper om syrer/baser og håndtering av disse.

Nå er det jo forsåvidt 50% fosforsyre i starsan da, men der er det innebygget målebeger og info på flaska om blandingsforhold, så de har jo gjort det enklere.. for meg iallefall :)
[/quote]



Skaff deg en 20 ml doserings sprøyte, denne passer akkurat inn i tuten på flaska med litt presspassning. Da kan du snu flaska slik at du lettere kan fylle sprøyta. Fåes kjøpt på apoteket for en billig penge.

Bruker selv 5 ml pr 5 liter og det har fungert greit for meg.
 
Bruker du også stoutrens?, isåfall, hvilket blandingsforhold benytter du der for å få god virkning uten å skape trøbbel?
 
neslekkim skrev:
Bruker du også stoutrens?, isåfall, hvilket blandingsforhold benytter du der for å få god virkning uten å skape trøbbel?

Bruker Stoutrens også, blander da 2 ml i en sprøyteflaske og sprayer det jeg skal vaske. Skyller godt etterpå.
 
Bruker klorin til å bløtlegge/vaske med og vasker alt rett etter at det er brukt, synes den tar det meste.  Har ei femliters kanne med sterkrens 5ml/5l som alt sprayes med på bryggedagen.  Tidligere bløtla jeg alt i sterkrens med sikkert altfor høy konsentrasjon, tok alt på øyemål og forbruket ble deretter.
 
Tilbake
Topp