Hveteøl fra ekstrakt

Dersom det er 14 grader irommet. Og du isolerer gjæringskaret på en god måte kan det hende at du får gjæring ved 16-17.

Vi fikk prøve en hveteøl av en annen hjemmebrygger en gang på Onsdag[sup]2[/sup] på Cardinal.
Han hadde brukt Munich og gjær ved kjellertemp. Noe jeg antar å være rundt 14-17 grader.

Selv har jeg laget en splitbatch med munich og wlp300.
Disse har gjæret ved 20-22 grader. Noe jeg nå synes er litt høyt.

Munich'en har dannet noe sulfider som ikke er særlig godt i nesen.

Dette tror jeg man ikke får ved gjæring i lavere temp. :)
 
Ok :) Takker for svar. Valget står mellom at det kan bli en grad eller to for kaldt med isolering i kjelleren eller alt for mange grader for varmt i heimen. Tror jeg lar det stå til med isolering og satser på at det ordner seg :)
 
Da var denne i gjæringskaret. OG på 1.051, ikke langt unna Beersmith 2's antagelse på 1.053. Satser på at det blir bra! :)

Kokte LME med humlen (60 min) la til DME de siste 10 minuttene.
 
Ugelvik skrev:
Da var denne i gjæringskaret. OG på 1.051, ikke langt unna Beersmith 2's antagelse på 1.053. Satser på at det blir bra! :)

Kokte LME med humlen (60 min) la til DME de siste 10 minuttene.

Det er nok mest vanleg å koke inn DME på byrjinga (tek lenger tid å koke inn DME) og røre inn LME mot slutten, men dette har nok ikkje mykje å seie dersom det ikkje forlenger koketida for ev. smakshumle.

Kva vart FG?
 
Den ble satt til gjæring i går. Burde kanskje formulert meg litt bedre. Noe mystisk har skjedd i løpet av natta... gjærlåsen var tom for star san vann... helt tørt... Håper jeg ikke har fått noe ugunstig i bøtta etter den tid (fyllte den nettop)...
 
Null problem. Ta den ut og legg en liten bit aluminiumsfolie over hullet. Ingen fare å gjære uten gjærlås de første dagene.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Har forøvrig litt urelatert spørsmål... Hvordan blander dere star san? Jeg tok en tilitersbøtte og skyllte denne ganske godt med vann. Tok en sprøyte og tilsatte 15ml star san for så å fylle den med vann. Dette gjorde at det ble ekstremt mye skum som jeg måtte "øse vekk" ettersom jeg fyllte med vann. I tillegg ble dette vannet tåkete mer eller mindre med en gang... jeg har hørt at dette ikke er bra (ineffektivt?). Noen som har peiling på hva som kan forårsake dette?
 
Fra databladet:

"Homebrew use: Thoroughly wash all surfaces with detergent or a compatible cleaner, followed by a potable water rinse before application of sanitizing solution. Prepare a use solution of 1 oz. of Star San per 5 gallons of tap water. Apply on surfaces with a cloth mop, sponge, spray or by a 5 minute immersion. For spray applications, use a course mist, with pump or trigger spray. Spray 6 to 8 inches from surface; rub with a brush, cloth or sponge. With spray, cover or remove all food products. For all applications, allow to air dry, however surfaces must remain wet for at least one minute. Do not rinse after Star San application."

StarSan er meget konsentrert så det er svært lite som skal til. Don't fear the foam.

For øvrig er det bare å glede seg til øllen din er drikkeklar, tok den siste flaska med hveteøl av ca samme oppsett i helga og etter 4 ukers lagring smakte den helt perfekt. Den var god rett etter tapping også, men den siste flaska er alltid best... :'(
 
Da var denne flasket (Skal få sendt med en til deg zanti ;)). Endte opp med følgende oppskrift:

3kg wheat LME
1kg wheat DME
66g hallertau mittelfrüh, 60min
1.5pk munich tørrgjær

batch: 24 liter, 10 liter i kok.
flasket: 22 liter

OG: 1.051, FG: 1.011, ABV 5,2%
 
Klarte ikke vente og drakk 5 stk igår, 6 dager siden flasking. Sparket fint fra seg på alkoholstyrke hvertfall...  :yes: Allerede blitt en del kullsyre og fikk en del fint skum. Kjenner godt igjen smaken av bitterhumlen basert på hva pelletsene luktet. Syns selv jeg traff spikeren på hodet med mengde bitterhet. Er storfornøyd allerede, og er meget spent på hva tiden vil gjøre med dette ølet. Blir det bedre så er det bare helt knall :)

Edit: Er også overrasket at jeg ikke fikk den "ekstraktsmaken" jeg har kjent i alle unge Coopers kit ølene jeg har smakt. Litt sånn Cider/Fruktig smak, eller hvordan jeg skal forklare den smaken. Denne smakte ganske godt hveteøl allerede. :)
 
Da har jeg også vært så heldig å få smake weissbieren din og må si du har lykkes veldig med denne:)

Drakk en Weihenstephaner fra polet først og din etterpå og må si den er absolutt en verdig konkurrent til å være ekstraktbasert. Ser frem til å smake juleølet ditt.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.401671,10.339836
 
Likte at du la ut bilder av bryggingen! Faktisk gav du meg en ide, som var mye lettere enn jeg hadde tenkt over en gang... TO gryter, som er like stor!!! Føler meg svært dum som ikke har tenkt på det før!  :bank2: Har bare tenkt at det blir mye klei med utregning når jeg har forskjellige størrelser på gryta.
Ellers så høres ølet ditt lett ut å brygge og godt ut! Jeg lurer litt på å lage en lys øl, enten hveteøl eller en Kölsh, så du skal ikke se bort ifra at jeg kopierer denne oppskriften! :D
 
Bjornendre skrev:
Likte at du la ut bilder av bryggingen! Faktisk gav du meg en idé, som var mye lettere enn jeg hadde tenkt over en gang... TO gryter, som er like stor!!! Føler meg svært dum som ikke har tenkt på det før!  :bank2: Har bare tenkt at det blir mye klei med utregning når jeg har forskjellige størrelser på gryta.
Ellers så høres ølet ditt lett ut å brygge og godt ut! Jeg lurer litt på å lage en lys øl, enten hveteøl eller en Kölsh, så du skal ikke se bort ifra at jeg kopierer denne oppskriften! :D

Hehe, to kjeler fungerte fint til ekstrakt det :) Gått over til 36L kokekjele med varmelement nå da... Jeg føler ikke at jeg fikk helt fruktighet/banan-smak I dette ølet, som en del andre weissbiers har. Så jeg ville muligens gått for en annen hveteølgjær neste gang, om jeg skal lage denne igjen. Finnes sikkert flere varianter av flytende gjær som gjør en bedre jobb. Men ølet ble fortsatt godt med Munich-gjæren!
 
Tilbake
Topp