Bjarte H skrev:Er det uaktuelt med 36L kjele og meskepose (BIAB)?
Hvis du skal velge et av de tre systemene du nevner, så ville jeg ha valgt et som ikke svikter deg på bryggedagen av forskjellige grunner.
[/quot
Jeg driver med BIAB nå, men tenkte jeg skulle ta steget videre og gjøre det litt mer effektivt/lettvindt. Samt ikke okkupere komfyren hele tiden fra resten av familien her :
Setter veldig pris på svarene deres
Odd Kristian Wathne skrev:Skal du lage sterk øl ville jeg heller gått for en BB60.... der kan du ha i MYE malt, og du må jo ikke nødvendigvis lage 50 liter i slengen....
Forøvrig står jeg på kjøkkenet forran komfyren, med ett åpent vindu går det greit.
Odd Kristian Wathne skrev:Er på jobb, så har ikke målene i hodet, men du må huske at du skal ha meskekaret oppå etterpå, så det dobbler nesten høyden under skylling før kok.
Det samme gjelder Brattberg også.
Odd Kristian Wathne skrev:Lang leveringstid ?
Fikk min BB30 etter 3-4 dager når jeg bestillte den på olbrygging.no
KimM skrev:Om det blir høyere under siling gjør ingenting, så lenge det går under kjøkkenvifta under koking. Er bare å trekke alt ut ved siden av kjøkkenvifta.
ErikSV skrev:KimM skrev:Om det blir høyere under siling gjør ingenting, så lenge det går under kjøkkenvifta under koking. Er bare å trekke alt ut ved siden av kjøkkenvifta.
Under kok kan du bare sette den inntil kjøkkenbenken, evt på en ølkasse for å få den litt nærmere avtrekket, og så kan du henge en bit med alufolie fra vifta og over gryta. Da ledes det meste av dampen opp i avtrekket.
Brewsteren har kommet i ny versjon for de som ikke har fått med seg dette. De har økt varmeelementet i fra 1800 til 2000w, noe som sannsynligvis vil gi skikkelig kok. Den har også fått en ny type pumpe (BB60?) pluss at programmeringssdelen også er byttet ut....og den har den nye meskeinstatsen. Problemet er vel ingen i Norge forhandler denne lengre. Bryggeland har vel sluttet med den.
Her er den nye i Danmark i hvertfall:
http://www.hjemmebryggeren.dk/vareg...i-emalje/komplet-25-liters-bryganlaeg-27.html