Hvilken brygger skal man velge? Bratberg kompakt? Brewster? Eller beerbrew?

Hvert bryggeri har sine fordeler og ulemper. Hvis du skriver litt mer om dine behov så er det lettere for folk å hjelpe. Hva er viktig for deg? Pris? Lett å lagre? Liten plass under brygging? Hvor store batcher ønsker du å lage? Kjør på med info :)
 
alle disse er jo ment for små batcher, ca 25 liter.. alle 3 er stort sett like store, omtrent like i pris
Spørsmålet mitt var bare om dere har noen formening av hvem av disse man burde ta? eller om det er noen andre i den kategorien til disse som anbefales :attevar:
Jeg regner med at noen her har en formening om dette?? :jaha:

Svar tas imot med stor takk :amen:
 
Er det uaktuelt med 36L kjele og meskepose (BIAB)?

Hvis du skal velge et av de tre systemene du nevner, så ville jeg ha valgt et som ikke svikter deg på bryggedagen av forskjellige grunner.
 
Bjarte H skrev:
Er det uaktuelt med 36L kjele og meskepose (BIAB)?

Hvis du skal velge et av de tre systemene du nevner, så ville jeg ha valgt et som ikke svikter deg på bryggedagen av forskjellige grunner.
[/quot


Jeg driver med BIAB nå, men tenkte jeg skulle ta steget videre og gjøre det litt mer effektivt/lettvindt. Samt ikke okkupere komfyren hele tiden fra resten av familien her ::)

Setter veldig pris på svarene deres
 
Jeg har brygget på BB30 V2 i ca 9 mnd.
Antar jeg har ca 15 brygg uten problemer.
Den er lett å gjøre ren.
Lett å gjemme bort når du ikke bruker den og ikke minst lett å flytte på under brygging
(jeg brygger på trappa pga kondens under mesk og kok men drar den inn på kjøknet når jeg skal kjøle.)
Får på det meste ut 28l og et greit utbytte.
 
Erfaringsmessig ville jeg gått for enn BB60. Rett og slett av den enkle grunn at 25 liter kan bli litt lite. Det tar nesten like lang tid å brygge 25 liter som 50 liter. Brygger selv på en BB30 ver 1, og har bak meg snart 25 brygg på den.

Jeg har ikke brygget på BB60 enda, men kommer snart til å oppgradere til den. Har prøvd Terassebryggeriet på 50 liter og det var grei mengde å få ut av en bryggedag. Ved å velge et bryggeri på denne størrelsen kan man også eksperementere med forskjellig gjær og humle i flere gjærspann, uten at volumet i spannene blir fryktelig lite. Ved å brygge 25 liter av gangen går mesteparten på et cornyfat, om du har det, og noen flasker ved siden av. Ved å brygge 50 liter, får du fyllt opp fatet, men sitter også igjen med noen kasser med brygg som er veldig greit å kunne bruke til å dra med på fest, gaver ol.

Dette er bare en mening jeg sitter med, uansett,lykke til med handel!
 
Slenger meg på her da jeg også er i startfasen. Har kun brygget noen få nano-batcher på kjøkkenet med Nøgnes startpakke. Ønsker å utvide til litt større utstyr. Har sett på BB30, brewster eller Brattberg. Dessverre er det laaaang leveringstid på alle disse. -Jeg kommer for det meste å styre på kjøkkenet, og da er det et poeng at utstyret går under kjøkkenvifta. Finner ikke høydemål med lokk noe sted for disse.  Er det noen som har høydemålene på hhv
-BB30
-Brewster
-Brattberg kompaktbrygger.

Om alle disse er for høye er vel alternativet å gå for stor kjele med falsk bunn og tappekrane a la Blichman boilermaker.
Forslag til alternativer til 20-25 liter batcher mottas med takk. Har en forkjærlighet for sterke øltyper, så bør være mulig å meske mye malt.
 
ca 7 kg er max av anbefalt i en BB30, du får litt mer i en Brattberg.

Skal du lage sterk øl ville jeg heller gått for en BB60.... der kan du ha i MYE malt, og du må jo ikke nødvendigvis lage 50 liter i slengen....
Forøvrig står jeg på kjøkkenet forran komfyren, med ett åpent vindu går det greit.

Er på jobb, så har ikke målene i hodet, men du må huske at du skal ha meskekaret oppå etterpå, så det dobbler nesten høyden under skylling før kok.
Det samme gjelder Brattberg også.

Lang leveringstid ?
Fikk min BB30 etter 3-4 dager når jeg bestillte den på olbrygging.no
 
Odd Kristian Wathne skrev:
Skal du lage sterk øl ville jeg heller gått for en BB60.... der kan du ha i MYE malt, og du må jo ikke nødvendigvis lage 50 liter i slengen....
Forøvrig står jeg på kjøkkenet forran komfyren, med ett åpent vindu går det greit.

BB60 har jeg sett på ja, og har lyst på den også, men den er enda større. Vi har åpen løsning mellom kjøkken/stue, så åpne vinduer under brygging i Nord-Norge om vinteren blitt litt kaldt og har for lav WAF. BTW: Hvor små batcher kan man lage i BB60?

Odd Kristian Wathne skrev:
Er på jobb, så har ikke målene i hodet, men du må huske at du skal ha meskekaret oppå etterpå, så det dobbler nesten høyden under skylling før kok.
Det samme gjelder Brattberg også.

Om det blir høyere under siling gjør ingenting, så lenge det går under kjøkkenvifta under koking. Er bare å trekke alt ut ved siden av kjøkkenvifta.

Odd Kristian Wathne skrev:
Lang leveringstid ?
Fikk min BB30 etter 3-4 dager når jeg bestillte den på olbrygging.no

-Kanskje litt klosset formulert. De fleste butikkene leverer sikkert raskt, men kan ikke finne noen som har verken beer brew 30/60 eller brewsteren på lager  :noway:
Har man først satt noe i hodet, må det gjennomføres for å få det ut.

Takker for utfyllende og informativt svar. -Men nå ble jeg enda mer usikker på hvilket utstyr jeg skal gå for. Noen som vet høyden på BB60?

Vurderer Boilermaker også. Et slikt oppsett blir alt i alt dyrere, men kanskje mer fleksibelt. Noen som vet om man meske og koke på induksjonstopp i den?
 
KimM skrev:
Om det blir høyere under siling gjør ingenting, så lenge det går under kjøkkenvifta under koking. Er bare å trekke alt ut ved siden av kjøkkenvifta.

Under kok kan du bare sette den inntil kjøkkenbenken, evt på en ølkasse for å få den litt nærmere avtrekket, og så kan du henge en bit med alufolie fra vifta og over gryta. Da ledes det meste av dampen opp i avtrekket.
 
ErikSV skrev:
KimM skrev:
Om det blir høyere under siling gjør ingenting, så lenge det går under kjøkkenvifta under koking. Er bare å trekke alt ut ved siden av kjøkkenvifta.

Under kok kan du bare sette den inntil kjøkkenbenken, evt på en ølkasse for å få den litt nærmere avtrekket, og så kan du henge en bit med alufolie fra vifta og over gryta. Da ledes det meste av dampen opp i avtrekket.

-Genialt tips. Det burde funke som bare det. Takk
 
Hei.

Bumper denne opp.

Ny bruker her og lurer på det samme som i overskriften her. Nå er det jo nye versjoner av BB30 (gen 3) og Bratberg 35 (gen 2). Har dette forandret noe eller er disse to fortsatt ganske like i funksjon og kvalitet?

Har kikket på Brewster også. Ser fin ut med motstrømskjøler og ferdig opplegg for sirkulering. Mye plast. Selv om det sikkert er food grade alt sammen så er jeg generelt skeptisk til plast og høye temperaturer i forhold til giftstoffer.

Takker for innspill :)
 
Har hatt Brewster. Den funket veldig bra til å meske med, men den ville ikke koke. Temp nådde aldri 100 grader. Fikk ny kjele fra Bryggeland, men den ville heller ikke koke. Forhåpentligvis har de fikset dette nå. Ellers måtte man passe nøye på koblingene til motstrømskjøleren som beveger seg temperaturavhengig og dermed kan lekke.
Gikk så over til BB30 3. gen. Har laget 5 batcher på denne nå på godt og vondt. Hadde ikke kjøpt den igjen. -Hadde da heller kjøpt speidel med en gang. Evt 3.kjele-løsning.
Her er hvorfor:
1. -Byggekvalitet som aluminiumsfolie. Den hadde fått en bulk allerede av posten da den kom. Orket ikke klage på dette. VELDIG tynt metall den er laget av.
2. -Sirkulasjonspumpa med slanger er "halvferdig". Man må modde litt selv før man kan bruke dette på et vettig vis.
3. -Sirkulasjonspumpa går tett hele tiden (Rettere sagt filteret). Har sluttet å bruke den og resirkulerer heller manuelt.
4.-Håndtaket på kulekranen på slangen til sirkulasjonspumpa knakk ved 2. gangs bruk. -har ikke orket reklamere på dette.
5. -Å løfte opp silkaret og sette under ringen som fungerer som en holder er en akrobatisk risikabel øvelse om man skal gjøre dette alene.
6. -Den er håpløs å rengjøre. Ringen øverst går "innover" slik at den er nærmest umulig å tømme helt selv om man snur hele kjelen opp/ned

-Dersom brewsteren er fikset så den kan koke ville jeg valgt den av disse to. Hadde i alle fall ikke kjøpt bb30 igjen. Drømmer selv om speidel nå.
Folk er forskjellige og mange er sikkert førnøyde med BB30. For meg er det ikke et produkt som holder mål når det gjelder kvalitet på verken byggekvalitet eller design.
Til slutt skal Bryggeland ha skryt for bra service og oppfølging da jeg hadde trøbbel med brewsteren.
 
Sist redigert:
Brewsteren har kommet i ny versjon for de som ikke har fått med seg dette. De har økt varmeelementet i fra 1800 til 2000w, noe som sannsynligvis vil gi skikkelig kok. Den har også fått en ny type pumpe (BB60?) pluss at programmeringssdelen også er byttet ut....og den har den nye meskeinstatsen. Problemet er vel ingen i Norge forhandler denne lengre. Bryggeland har vel sluttet med den.

Her er den nye i Danmark i hvertfall:
http://www.hjemmebryggeren.dk/vareg...i-emalje/komplet-25-liters-bryganlaeg-27.html
 
Takk for tilbakemeldinger. Ser "alle" som kjøper Speidel er fornøyde, mens andre anbefaler heller å bruke pengene på gjæringskontroll.

Det er kanskje ikke så mange som både har prøvd BB30 gen 3 og Bratberg gen 2, men er det noen som har en formening om Bratberg'en har bedre byggekvalitet enn BB'en?
 
BB30 og Bratbergeren er vel ganske like, har Bratberg gen2 selv, virker greit, tynt metall, billig kina pumpe som lett går tett, litt grov temp regulering, koker fint, lett å holde rein, svir seg ikke i bunnen.... Har du dypere lommer kjøper du Speidel... Ellers fokuser på gjæringskontroll og bruk litt penger på dette også....
 
Brewsteren har kommet i ny versjon for de som ikke har fått med seg dette. De har økt varmeelementet i fra 1800 til 2000w, noe som sannsynligvis vil gi skikkelig kok. Den har også fått en ny type pumpe (BB60?) pluss at programmeringssdelen også er byttet ut....og den har den nye meskeinstatsen. Problemet er vel ingen i Norge forhandler denne lengre. Bryggeland har vel sluttet med den.

Her er den nye i Danmark i hvertfall:
http://www.hjemmebryggeren.dk/vareg...i-emalje/komplet-25-liters-bryganlaeg-27.html

Tror ikke problemet var for lite element, selv om det nok går raskere med større. Tror trøbbelet var den digitale termostaten. Det stod 100 grader i displayet og da slo den selvfølgelig elementet av. Det var da ingen kok og jeg målte rundt 97-98 grader like over temperatursensoren midt i kjelen (Målte med en kalibrert thermapen, så det skulle være riktig) -Etter bildene å dømme ser den nye annerledes ut på kontrollpanelet. Forhåpentligvis har de nå fikset elektronikken så den faktisk kan koke. I så fall kan den være verdt en titt.
 
Tilbake
Topp