hvilken gjær bør jeg bruke i romtemperatur mellom 10 og 20 grader?

Tenkte å brygge en amber ale. Nå når det er kaldt blir rommet jeg har gjæringskaret i ofte relativt kaldt. Temperatur veksler nok mellom ti og tjue grader. Er det noe gjær som kan funke til det?

Tenkte å brygge en amber ale. Nå når det er kaldt blir rommet jeg har gjæringskaret i ofte relativt kaldt. Temperatur veksler nok mellom ti og tjue grader. Er det noe gjær som kan funke til det?
Novalager, som @PetterL sier, er mitt forslag, også.

Sjekk værmeldinga. Gjæren liker jevn temperatur, så ikke brygg noe du setter der like i forkant av et væromslag.

Går jo også å bruke kveik. Pitche på 38⁰ og kle den inn med en dyne eller to. Da klarer den nok å holde på temperaturen de to til tre dagene den trenger til å bli ferdig.

Jeg ville senket gjæringskaret ned i et vannbad i et stort kar eller en tønne. Det eksterne vannet vil fungere som en buffer for å opprettholde en mer konstant temperatur nær 15 grader. Velg deretter en gjær som er egnet for 15 grader.

Novalager, som @PetterL sier, er mitt forslag, også.

Sjekk værmeldinga. Gjæren liker jevn temperatur, så ikke brygg noe du setter der like i forkant av et væromslag.
Brukt novalager en gang og da var temperaturen i berg og dalbane men det var ikke mye å konkludere på. Men 833 bruker jeg mye og av og til blir det tull med temperaturstyringen, da har ikke en variasjon på mellom 6 og 14 (mest på 11) gjort at noen har reagert på at det var feil på ølet, (noen vil egetli si mange)
Finnes det dokumentasjon på at dansende temperatur er så ødeleggende ? min erfaring er at det er litt hysterisk skremmende for mange :)
(jeg stiller spørsmålet under deg @Finn Berger fordi det kan se ut som at studerer mest :) )

Det er variasjon mellom gjærtyper på hvordan de takler variasjon i temperatur. Belgiske kan bli litt gretne og stoppe helt opp. Mange håndterer det.
Jeg har alltid hørt at det ikke er bra, men har ikke sett gode tester på det.

Tilbake
Topp