Ser stadig at rommene hjemme flokkulerer uavhengig av temperatur. Plutselig har alt samla seg på gulvet.Men hva slags rom er det som flokulerer mellom 10 og 20 grader..?
Høres ikke helt optimalt ut..
Novalager, som @PetterL sier, er mitt forslag, også.Tenkte å brygge en amber ale. Nå når det er kaldt blir rommet jeg har gjæringskaret i ofte relativt kaldt. Temperatur veksler nok mellom ti og tjue grader. Er det noe gjær som kan funke til det?
Overraskende at ikke andre nevner Nottingham. Den kan brukes ganske kaldt.Tenkte å brygge en amber ale. Nå når det er kaldt blir rommet jeg har gjæringskaret i ofte relativt kaldt. Temperatur veksler nok mellom ti og tjue grader. Er det noe gjær som kan funke til det?
Derfor Robin Hood gikk i stillongsOverraskende at ikke andre nevner Nottingham. Den kan brukes ganske kaldt.
Men seriøst ja, Nottingham funker fra 10-25 grader og gjør en grei nok jobb til de fleste ølstiler.Derfor Robin Hood gikk i stillongs
Brukt novalager en gang og da var temperaturen i berg og dalbane men det var ikke mye å konkludere på. Men 833 bruker jeg mye og av og til blir det tull med temperaturstyringen, da har ikke en variasjon på mellom 6 og 14 (mest på 11) gjort at noen har reagert på at det var feil på ølet, (noen vil egetli si mange)Novalager, som @PetterL sier, er mitt forslag, også.
Sjekk værmeldinga. Gjæren liker jevn temperatur, så ikke brygg noe du setter der like i forkant av et væromslag.
Ser stadig at rommene hjemme flokkulerer uavhengig av temperatur. Plutselig har alt samla seg på gulvet.