Hvilken gjæringsdunk til 5L batcher?

gle1

Norbrygg-medlem
Finnes det noen bokser/bøtter som kan brukes til 5L batcher, utenom den på bryggselv? Hvor mye headspace må man ha på 5L? Og selvfølgelig, size matters. Jo mindre bøtter/bokser, jo flere kan jeg gjære på likt.
Var innom å så på 10L plastdunker(type spylerveskedunk). De hadde passet perfekt, men den ser litt vanskelig ut å rengjøre. Har dere noen tips?

Gå iallefall for ca 30% headspace. Da kan du ta unna de mest hissige og.

Men bryggselv har 10L. Hvorfor vil du ikke bruke de?

Gå iallefall for ca 30% headspace. Da kan du ta unna de mest hissige og.

Men bryggselv har 10L. Hvorfor vil du ikke bruke de?
For jeg vil ha flest mulig gjæringsdunker på minst mulig plass, har bare en 80x50 flate å sette dunkene på, og de fleste gjæringskar er lave og brede. Så spiller det også en rolle at Bryggselv er en god kjøretur unna, mens Europris og Biltema er mye nærmere :)

Aha. Ser den. Skjærer i ørene mine å ikke ha tempkontroll på ett og ett kar. Haha.

Men. Hvis du googlre etter hydroponics-bøtter, så har du større sjanse for å finne noe som er firkantet, for å maksimere utbyttet av gulvflata du har. Vet ikke hvis disse som regel kommer med lokk eller hvis de er PP, men du kan jo lete litt.

Har brukt plastkar med klemlokk fra Europris en gang. Monterte gjærlås som ikke "ploppet" da det var bittelitt lekkasje rundt lokket. Brygget på lagergjær så gjæringen gikk rolig for seg. Har ikke smakt på ølet enda. Men selve bryggingen gikk helt fint.

Hva med demi john 5ltr? Evt 5ltr vanndunk i grei plasttype? Drit i tradisjonell gjærlås, bruk ett norgesglass e.l. og kjør blowoff fra sidene på dunkene så kan du stable høyt om ikke annet.

Den juladunken blir litt for stor ja. Tenker jeg prøver meg på en plastdunk på 10L(ala spylerveskedunk), å ser hvor lett den er å rengjøre etterpå.

Jeg bruker denne. Er 10 l men er merket opp til 11 l på innsiden. Merket hver l på innsiden. Lokket er tett men ikke då tett dom på vanlig gjæringspann uten at det er et problem for meg da ingenting kommer inn. Boret hull på lokket til gjærlåsen..

http://m.clasohlson.com/no/Bøtte/Pr345020001

Ved siden av hadde de faktisk også disse bøttene i 5 l med lokk. Så hvis disse faktisk er 6 l så har de jo headspace også. Bildet er av 5l bøtter på clash olson

Easybrew

Vedlegg

• image.png
    image.png
    1 MB · Sett: 25
Sist redigert:
Tilbake
Topp