Hvilken maltmølle?

Det blir litt trasig når man står der med drill. Men selv jeg som ikke er særlig til mekaniker klarte å motorisere min med en viskermotor og en LED strømforsyning, så klarer "alle" det. :) Utfordringa var å finne sammenkoblingen fra motor til mølle. Her fikk jeg hjelp av en venn til å sveise en mutter fast i en 10 mm pipe, så var den saken grei. Når mølla står og maler, så ordner jeg med vanntilsetninger og rydder etter oppveiingen. Tar en kaffe. :)
Har samme oppsettet, brukte de her på sammenkoblingen, har holdt unna noen år og hundrevis av kilo

Rollers Crush igjen tilgjengelig på finn.

Men litt mindre trakt enn hos de andre selgerene som har solgt denne?
Denne er standard, var den som var med min jeg kjøpte for mange år siden. Står i teksten at mølla koster 2500 med 7 kg trakt.

Nå takka viskermotoren for seg, så må jeg enten kjøpe ny viskermotor. Noen med gode erfaringer på spesifikke motorer? Eller vurdere typ Maltzilla med motor. Kjenner at å stå med drill er noe jeg ikke savner.

Sist redigert:
Jeg kjøpte en slik etter å ha brent opp to viskermotorer.
Den fungerer utmerket, noe lav rpm, men sterk, og jobber uten å bli varm.
Regner med at man kan bestille ønsket kraft/rpm, husker at jeg måtte studere nøye, og gikk for kraft.
Et eksempel finnes her.

Jeg har ikke bilde av mitt oppsett men det er med skrruemaskin, en 30-40 mm bolt som er festet utenfor senter, den presser mot avtrekkeren på skrumaskinen, festet med vingemutter så den holder seg til all malt er knust, ganske enkelt festet på en treplate.

Da blir jeg også en del av gjengen med Rollers Crush.

Får se om jeg ikke skal fikse motor på denne.

En slik.
Jeg gikk for moment, så topphastigheten er ikke veldig høy.
Mener jeg endte opp med 90 rpm-85 Nm.
Blir som sagt ikke varm under drift.

Ikke noe å si på prisen, men fraktkostnaden :eek:

Ser den på ali fra tid til annen. Lurer på hva de egentlig tenker med det... KIkket litt omkring der og massevis av slike motorer til ca 400 kr med ca 1500 i frakt... Vet ikke om denne kan være noe: https://www.aliexpress.com/item/1005006458304997.html, litt mer komplisert i oppsett, men en litt greiere pris, også giret motor
Jeg må ha det enkelt. Overganger skal jeg vel klare på et vis.

Men trenger veiledning på watt, volt og moment. o_O

Skal kikke litt rundt på forumet etter maltmotorer. Ligger vel mye i søkemotoren.

Men er selvsagt åpen for tips til både det ene og andre :p

Tilbake
Topp