Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Jeg har et fast oppsett med høl i plata på benken - men det der var jo ikke så volsomme greier, så kanskje?
Tar ikke noe ekstra plass for min del.
Har du styring på hastigheten?
Har samme oppsettet, brukte de her på sammenkoblingen, har holdt unna noen år og hundrevis av kiloDet blir litt trasig når man står der med drill. Men selv jeg som ikke er særlig til mekaniker klarte å motorisere min med en viskermotor og en LED strømforsyning, så klarer "alle" det.Utfordringa var å finne sammenkoblingen fra motor til mølle. Her fikk jeg hjelp av en venn til å sveise en mutter fast i en 10 mm pipe, så var den saken grei. Når mølla står og maler, så ordner jeg med vanntilsetninger og rydder etter oppveiingen. Tar en kaffe.
![]()
Hvilken motor er dette da?Vis vedlegget 72173
Har klart å brenne opp to viskermotorer, så investerte i en en kraftigere motor med hastighetskontroll.
Den jobber seg gjennom maltet uten å bli varm, slik viskermotorene slet med.
Alt montert på plate, som dekker iglooen.
Denne er standard, var den som var med min jeg kjøpte for mange år siden. Står i teksten at mølla koster 2500 med 7 kg trakt.Rollers Crush igjen tilgjengelig på finn.
![]()
Maltmølle / Maltkvern med to valser 3kg trakt | FINN-torget
Solid maltmølle – ikke noe Kina-greier! Skikkelig utstyr for hjemmebrygging. God og gjennomtenkt konstruksjon med to drivende valser – går jevnt og knuser maltwww.finn.no
Men litt mindre trakt enn hos de andre selgerene som har solgt denne?
En slik.
Jeg gikk for moment, så topphastigheten er ikke veldig høy.
Mener jeg endte opp med 90 rpm-85 Nm.
Blir som sagt ikke varm under drift.
Gratulerer! Du kommer ikke til å angre på denne. kr. 2300 er et varp.Da blir jeg også en del av gjengen med Rollers Crush.
Ser den på ali fra tid til annen. Lurer på hva de egentlig tenker med det... KIkket litt omkring der og massevis av slike motorer til ca 400 kr med ca 1500 i frakt... Vet ikke om denne kan være noe: https://www.aliexpress.com/item/1005006458304997.html, litt mer komplisert i oppsett, men en litt greiere pris, også giret motorIkke noe å si på prisen, men fraktkostnaden![]()
Jeg må ha det enkelt. Overganger skal jeg vel klare på et vis.Ser den på ali fra tid til annen. Lurer på hva de egentlig tenker med det... KIkket litt omkring der og massevis av slike motorer til ca 400 kr med ca 1500 i frakt... Vet ikke om denne kan være noe: https://www.aliexpress.com/item/1005006458304997.html, litt mer komplisert i oppsett, men en litt greiere pris, også giret motor