Hvilket filter til Speidel 50 liter?

Har kjøpt en brukt 50 liter med fillete filtre. Er Backbrewing filtre fra Brewshop ok? Og hvilket filter skal jeg kjøpe av 0,9mm og 1,5mm? Jeg brygger alltid med pakker fra Strømmen Brygg - altså ferdig malt korn.
 
Sist redigert:
Har kjøpt en brukt 50 liter med fillete filtre. Er Backbrewing filtre fra Brewshop ok? Og hvilket filter skal jeg kjøpe av 0,5mm og 1,5mm? Jeg brygger alltid med pakker fra Strømmen Brygg - altså ferdig malt korn.
Jeg har brukt filterduk og yield increase disc fra Bacbrewing på min BM20 i tre år og er veldig fornøyd.

Bruker 0,9x0,9 mm. Det er samme dimensjoner som på yield increase disc.
 
Jeg har brukt filterduk og yield increase disc fra Bacbrewing på min BM20 i tre år og er veldig fornøyd.

Bruker 0,9x0,9 mm. Det er samme dimensjoner som på yield increase disc.
Takk Jørgen. Om jeg heller kjøper en Yield Disk til min 50 liter istedetfor å fornye de opprinnelige skurefillene av noen filtre :) , vil jeg da i tillegg til å kunne brygge med 14 kg malt, også kunne brygge med f.eks. 10 kg malt uten at det blir "for lite" malt under Yield Discen?
 
0,9 er det jeg bruker i min BM50 og er godt fornøyd... Akkurat det med Yielddisk og 10 kg malt er jeg ike sikker på...har ikke sånn sjøl, men det er velkjent at Braumeisterns Sweet Spot hva meskeeffektivitet angår ligger litt under de oppgitte maxmengdene fra Speidel. Sånn sett er det ike utenkelig at det kan funke..
 
0,9 er det jeg bruker i min BM50 og er godt fornøyd... Akkurat det med Yielddisk og 10 kg malt er jeg ike sikker på...har ikke sånn sjøl, men det er velkjent at Braumeisterns Sweet Spot hva meskeeffektivitet angår ligger litt under de oppgitte maxmengdene fra Speidel. Sånn sett er det ike utenkelig at det kan funke..
takk for svar - da går jeg for 0,9...Yield og 10 kg vil vel kunne medføre at det blir så "god plass" under Discen at malten roterer og derved ikke filtrerer så godt mot slutten av meskingen...så da går jeg for Yield ved bathcer over 12 kg malt, og bruker standarfilter ved f.eks. 10 kg. Det skulle kanskje være en god plan...
 
takk for svar - da går jeg for 0,9...Yield og 10 kg vil vel kunne medføre at det blir så "god plass" under Discen at malten roterer og derved ikke filtrerer så godt mot slutten av meskingen...så da går jeg for Yield ved bathcer over 12 kg malt, og bruker standarfilter ved f.eks. 10 kg. Det skulle kanskje være en god plan...
Det er interesant, jeg har aldri tenkt på at det kan være et problem med for lite malt.
Jeg pleier å bruke ganske mye malt og bruker da også Yielddisk.
Siste brygg brukte jeg bare 9 kg malt men brukte Yielddisk av gammel vane, da fikk jeg broblemer med at filteret tettet seg.
Antagelig fordi den lille maltmengden ikke klarte å "holde på finstoffet" knusingen var samme som altid.
 
Det er interesant, jeg har aldri tenkt på at det kan være et problem med for lite malt.
Jeg pleier å bruke ganske mye malt og bruker da også Yielddisk.
Siste brygg brukte jeg bare 9 kg malt men brukte Yielddisk av gammel vane, da fikk jeg broblemer med at filteret tettet seg.
Antagelig fordi den lille maltmengden ikke klarte å "holde på finstoffet" knusingen var samme som altid.
Det var nok det jeg tenkte. Maltmassen i Speidel blir vel liggende oppe under øverste metallfilter og fungerer som finfilter for det som kan tette. Om det blir for lite, eksempelvis 9 kg som du nevner vil mesken som pumpes opp nedenfra løse opp dette maltfilteret. Da har vi lært noe. Godt brygg :)
 
Tilbake
Topp