Hvitt belegg

Hogne W Helgesen

Norbrygg-medlem
Har en kirsebær-lambik som har stått noen måneder med ymse gjær og bakterier og eikeflis. Det danner seg nå et hvitt lag på toppen, og spørsmålet er da om jeg bør flaske nå i stedet for i mai som var den opprinnelige planen. Det er ingen indikasjon på at det er mugg da det lukter godt av dunken og det har vært minimalt med luftkontakt.

Hva tenker folket her inne?
03e7498c798fb66f2e72832455f9633f.jpg
a672e2e3d587d34398a74b9cd5543ae3.jpg


Sent fra Tapatalk
 
Ut fra det jeg klarer å tyde fra disse bildene ser det ut som pellicle, et belegg dannet av brett og bakterier i øl.
Dette er relativt normalt og danner en beskyttende hinne mellom ølet og luften over.
Pellicle

Jeg ville bare latt det stått helt i ro og flasket som normalt tror jeg.
Dersom det smaker helt KONGE nå, ville jeg kanskje flasket nå

Du har ganske stor headspace i dunken der, noe som taler for å flaske tidligere.
Jeg fyller mine dunker av den typen der helt opp til halsen slik at det er så lite overflate som mulig som er eksponert for luften over.
Pass i allefall på at gjærlåsene dine ikke tørker ut.
 
Ut fra det jeg klarer å tyde fra disse bildene ser det ut som pellicle, et belegg dannet av brett og bakterier i øl.
Dette er relativt normalt og danner en beskyttende hinne mellom ølet og luften over.
Pellicle

Jeg ville bare latt det stått helt i ro og flasket som normalt tror jeg.
Dersom det smaker helt KONGE nå, ville jeg kanskje flasket nå

Du har ganske stor headspace i dunken der, noe som taler for å flaske tidligere.
Jeg fyller mine dunker av den typen der helt opp til halsen slik at det er så lite overflate som mulig som er eksponert for luften over.
Pass i allefall på at gjærlåsene dine ikke tørker ut.
Ett lite oppfølgingsspørsmål (på en gammel tråd):
Når du tilsetter kirsebær/frukt, gjør du noe for å vekte de ned, eller annet for å unngå at de flyter på toppen? Eller synker de av seg selv, (når de ikke er i pose)?
 
Tilbake
Topp