Hvor henter folk sine flasker?

Hei, dette er sikkert diskutert tidligere men nå er det vell snart ingen produkter i glass med pant igjen på butikken så ønsker å sjekke om noen har noen tips. Hvor henter dere flaskene fra nå av? Munkholm er vell de eneste bjørnungene som enda finnes?
 
Har masse "dårlige" venner som bidrar med tomgods. 0,33l longneck og 0,5l. I tillegg gjorde jeg ett stort innkjøp da jeg begynte brygge. Når de som får prøvesmake ofte har vært greie å komme tilbake med tomgodset har flaskebasen stort sett gått oppover.
 
Du kan få en del fra nærmeste pub, de kaster bare de uten pant likevel. Ellers har jeg opparbeidet meg et visst lager med de jeg har kjøpt. Dette gjelder selvsagt ikke bjørnunger, men de er nå på vei ut uansett.
 
Det er fortsatt pantede bjørnunger å få på butikken - iallfall på min lokale Coop OBS. Kjøpte en kasse i går - og det sto en pen liten stabel der.
 
Har avtale med et hotell, som serverer Nøgne Ø, og Weihenstephaner. Høykvalitetsflasker som er grei å rengjøre og bruke om igjen. De serverer også Slogen, men der må såpass med citrus rens for å fjerne limet på flaska at det skal være ganske flaskekrise før jeg gidder å rengjøre de.
 
Hvilket merke er det på bjørnungene? Munkholm?
En del Munkholm, ja. Men også diverse pils og annet. Fant et par juleøl fra 2014... Folk rydder vel i boden av og til, og panteautomatene tar nok fortsatt imot disse flaskene. Det kommer bare ikke noen nye ut i sirkulasjon.
 
Ikke lenge siden jeg henta ut 2 x 50 bjørnunger fra den lokale Kiwi-butikken. Over to dager, altså. Så joda, de kommer stadig inn. Men det er klart, det vil ikke vare veldig lenge.

Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre når bjørnungene mine en gang tar slutt:(. "En øl" = "en bjørnunge". Jeg vet ikke helt om det er uttrykk for pessimisme eller optimisme å håpe at jeg ikke vil oppleve det:confused:.

Etter noen øl er det forøvrig fristende å svare slik på trådtittelen: "I kjelleren":p. Men da snakker jeg ikke om tomflasker;).
 
Vørterøl, da har du starter og (det skal vell være rundt 1.040 i vørterøl) Men hundrevis av flasker med starter.... nei får nok bare kjøpe 0,5 longneck til 8 kr stk tenker jeg
 
Alle returflasker jeg får ligger i ca 30minutter i sterkt PWB vann på 50 grader. Da løsner all skitt, inkl etiketter. Som regel er det kanskje litt lim igjen på de mest gjenstridige som må strykes bort med en svamp, kanskje litt gnukk.
 
Tilbake
Topp