Hvor kjøpe Erlenmeyer kolbe ??

jeg trenger en til Erlenmeyer kolbe, men KPT Naturfag nekter å selge :neinei:

De har et minste krav at ordren overstiger 1000 kr eks Mva..

jeg kjøpte min forrige kolbe derfra for 3 måneder siden, så de har blitt vanskelige siden da.. :bokser:

Så... Hvor kjøper jeg nå da??

Torga
 
Hmm, ser ut til at du må turen ut av Norge..
Humlegården i Sverige har det, og de har meget god service for oss stakkars nordmenn.
Du kan også kjøpe fra Morebeer og sende det til Jetcarrier eller la de sende direkt til deg:
Erlenmeyer kolbe
Frakten fra USA er slettes ikke så ille, så jeg ville vurdert det. Det er i alle fall billigere enn å bestille en "shit load" fra KPT.
 
Jeg finner det ikke på nettsidene, men Vin Og Bar på Lillestrøm har kolber i div størrelse opp til 2 liter (ca 250,-)
:)
janhfje 
 
Du må titte på humle.se og søke på artikkelnr
8201
8201
8205
Da finner du tre forskjellige størrelser (den siste er 5 liter).
 
Hvis du skal lage en starter på 2 liter, ja da må du minst ha 5 liter kolbe. Jeg kjøpte både 2 og 5 liter fra Morebeer. Prøvde å starte en 1 liter på 2literkolben.. det flomma over og lagde en masse søl. Skulle gjerne hatt en 10 liter  :klovn:
 
Bra saker. Jeg har laget en brukerkonto for å kunne se prisene, men må vente på manuell godkjenning. Erlenmeyerkolber finnes til venstre i menyen (Vis produktkatalog >> Generelt Laboratorieutstyr >> Glassutstyr >> Quickfit). Men, jeg finner kun størrelsene 25 ml, 50 ml og 250 ml. Er det noen som har kjøpt en kolbe på mer passelig størrelse (til en starter), altså 2-5 liter?
 
Riis'en skrev:
Hvis du skal lage en starter på 2 liter, ja da må du minst ha 5 liter kolbe.

Med foam control kan du lett lage en to-liters starter i en to-liters kolbe. Jeg bruker en fem-liters også, men har ikke prøvd meg på mer enn fire liter i den, men jeg antar fem liter er uproblematisk. Man må bare følge med litt akkurat idet det koker opp. Stoffet er magisk... Ellers selger Vin&Bar kolber på to liter. Jeg kjøpte riktignok den siste de hadde inne på tirsdag, men jeg antar de får inn nye. 249 kr pluss frakt, tror jeg betalte 337 totalt.

Jeg brukte forøvrig magnetrøreren min for første gang denne uken. Satte en tre-liters starter til kölschen jeg skal brygge i morgen. Det var jommen saker! Den surret og gikk i to og et halvt døgn før jeg satte kolben inn i kjøleskapet. Resultatet var at jeg fikk over dobbelt så mye gjær som jeg pleier. Takk igjen til Petter som sendte den i posten! Den vil spare meg for en formue i spraymalt, siden jeg kan lage langt mindre gjærstartere enn før.
 
Har en3liter selv, som kommer fra HECO
Det finnes selvfølgelig også andre lab leverandører som du kan kontakte; wwr, lab-tec, medinor, houm, bergman....etc
Alle disse har mye utstyr som kan brukes innenfor brygging

Vetle
 
Har selv ikke noen problemer med skum når jeg lager starter.
Lar vørteren koke så jeg får hotbreake, å lar magnertrøreren gå på så høy hastighet som mulig.
Da ser jeg ikke noe til skum i starteren, men det bobler godt i gjærlåsen.

Men har nå funnet ut at magnetrørerern produserer en del varme, så starteren jeg har stående i karusellen nå lå på 29C etter ett døgn i vanlig romtemperatru (ca.22C)
Så har nå flyttet den til et kjølig rom. håper ikke dette har noen innvirkning på gjæren. :-\
 
Jeg har nettopp bestilt en 5 liter Erlenmeyerkolbe fra Chemi-Teknik a.s. (tel. 22 65 41 00) for kr. 386 + moms. Prøvde først Heco, men de hadde ikke 5 literskolbe på lager, og den de hadde til 4 liter kostet neste 600 kroner. Vurderte også å bestille fra MoreBeer, men med frakt og det hele ville det neppe bli så mye billigere. Jeg har en 3-liters kolbe fra før, så nå kan jeg enklere propagere to ulike gjærer samtidig. Jeg pleier ofte å lage to ulike brygg ut av samme stamvørter ved å dele vørteren og koke i to kjeler med forskjellig humle og gjær.
 
Hallo,

er nylig innmeldt så jeg har funnet gamle svar på spørsmål som jeg nettopp stilt.... Jeg har i mange år handlet labutstyr hos Anett Kongsgaarden i Beco-tec, Lilleakerveien 25, 0283 Oslo, 23 38 11 00.

Jeg har spart mange kroner på å handle der istedenfor hos andre utstyrsleverandører. Det er rart hva dyrt det blir så snart det er oppført i en labkatalog.... Vil også skryte av den hjelpen jeg har fått der, da hun ikke ser mørkt på 'litt uvanlige' forespørsler. Feks har hun forsynt meg med vekter, flotte glassflasker som jeg gir bort juleakevitt i, og glassflasker på 5 og 10 liter som jeg bruker til litt spesielle vinprosjekter.... Alle som liker å lese biltemakataloger kommer å sette pris på en skikkelig labbutstyrskatalog, men det spørs vel hva responsen blir hvis de får en telefonstorm med katalogbestillinger... Jeg har allerede spurt om systemer for oppvarming og temperaturregulering.

Har forøvrig noen e-kolber (opp til 5 l) som samler støv hvis noen ønsker å bytte mot annet bryggeriutstyr (er jo helt i startgropen).

Mvh,
Johan
 
Hei igjen Oddvar,

da kan jeg overbringe det glade budskap: Beco-tec har ingen skrupler med å selge til privatpersoner. Jeg har handlet der i årevis og det har aldrig vært noe problem. Jeg glemte e-postadressen forrige innlegg, her er den: beco@beco-tec.no. De har andre ansatte, men jeg ville snakket med Anett, spesielt om man er usikker på hva slags utstyr som er best egnet for det formål man har.

Gi gjerne tilbakemelding på hvilke tilbud dere for, så vi kan sjekke hvor det er billigst.

Mvh,
Johan
 
Dette høres interessant ut! Kan du nevne noen priser på varer du har kjøpt der eller du husker prisen på?
 
Hei igjen,

jeg husket ikke noen priser så jeg sendte en e-mail og spurte om priser på e-kolber. Nedenfor finner dere svaret jeg fikk i kveld:

E-kolbe smal hals 2000 ml, kr.  175,-
E-kolbe smal hals 3000 ml, kr.  310 ,-
E-kolbe smal hals 5000 ml, kr.  487 ,-
Prisene er å forstå eks. mva, fra lager Oslo.

Jeg mener å erindre at det var billigere før, hva mener dere om prisnivået?
 
Synes ikke det ser ille ut, NKP tok nesten 100.- for en 2500 ml., men det er ikke aktuelt når min. ordre er blitt 1000-.
5000 ml. synes jeg å huske kostet ca 500.- så jeg kjøpte den ikke.
 
Har borsilikatglass gode termiske egenskaper? Kan man f.eks. koke vørteren i kolben på kokeplata og så sette den rett under springen med kaldt vann for kjøling, eller må man ha pyrex?
 
Dalaker skrev:
Har borsilikatglass gode termiske egenskaper? Kan man f.eks. koke vørteren i kolben på kokeplata og så sette den rett under springen med kaldt vann for kjøling, eller må man ha pyrex?

Det går bra å sette en boro-flaske rett fra kokende og over i isvann. Forskjellen på boro- og pyrexglass er kvaliteten (tror jeg), dersom du titter nøye på en kolbe i boroglass kan man se noen bittesmå luftbobler etc. Jeg har en borokolbe som jeg har laget mange startere i, og det har aldri vært noe problem.
 
Tilbake
Topp