Hvor liten kan en batch være?

AudunWS

Dommer
Hei,

Min første post  :idea:

Jeg har lenge hatt lyst til å brygge selv, og i forrige uke tok jeg steget. Kjørt innom bryggselv.no i lunsjen på jobben og kjøpte både utstyr og ingredienser. Min to første brygg blir en juleøl (så klart, det er tiden for det nå) og en IPA. Begge basert på maltekstrakt, spesialmalt og humle-pellets. Og begge står nå til gjæring... Litt usikker på resultatet, men håper på det beste. Hadde litt bedre kontroll på brygg#2 følte jeg. Begge disse skulle bli ca 18 liter.

Og det er dette jeg lurer på,  er det noen gyllen regel for hvor stor en batch bør være? Tenker at jeg har lyst til å prøve å brygge flere forskjellige brygg for å teste og for å få læring. Og da hadde det kanskje passet bedre med 10-12 liters batcher enn 20 liter hver gang.

Uansett skal dette bli en spennende hobby hvor jeg håper jeg kan utvikle meg til å brygge godt øl
 
Det er ingen generelle begrensninger på størrelse på en batch. Avhengig av utstyr kan det være begrensninger, f.eks i forhold til kokeelementer eller liknende.
Når jeg har brygget BIAB på kjøkkenet hjemme endte jeg en gang med en batch på 1,5liter. Men sånn kan det gå når man setter induksjonsplata på bra kok og forlater kjøkkenet i en drøy halvtime.
Eller har jeg laget flere testbatcher på mellom 3 og 5 liter.
Eneste ulempen er at når det blir skikkelig godt er det dumt å gå tomt så fort...
 
AudunWS skrev:
Og det er dette jeg lurer på,  er det noen gyllen regel for hvor stor en batch bør være? Tenker at jeg har lyst til å prøve å brygge flere forskjellige brygg for å teste og for å få læring. Og da hadde det kanskje passet bedre med 10-12 liters batcher enn 20 liter hver gang.
jeg har selv små cornelius fat, de rommer 12 liter slik at jeg pleier å sette 10-12 liter batcher. :D
syns det funker greit jeg, bruker selv mellom 1,5 - 1,8 kg med malt ekstrakt på vær. Bruker også ca 5-10% spray malt for å øke alkohol og fylde i det. Dessuten er det kjekt å kunne sette mange mange forskjellige øl samtidigt, da får jeg både sett forskjellige gjær typer og gjærings tempraturer
 
Jeg har brygget 5L batcher. Fordelen er at jeg trengte bare noen kjeler for å gjøre det. Også går det fort. Jeg mesket i en kjel med fyr på platen og kontinuerlig røring. Sleit litt med å holde rett temperatur, men det gikk nå på et vis.
 
Aleksander87 skrev:
Jeg har brygget 5L batcher. Fordelen er at jeg trengte bare noen kjeler for å gjøre det. Også går det fort. Jeg mesket i en kjel med fyr på platen og kontinuerlig røring. Sleit litt med å holde rett temperatur, men det gikk nå på et vis.
Sett gryten i ovnen på ca mesketemperatur nestegang. Da holder temperaturen seg bra.
 
Takk for informative svar.

Jeg var og kjøpte litt mer utstyr og ingredienser i dag. Vi fant da ut at 13 liters batcher vil passe greit til det utstyret jeg har tilgjengelig og med 1 boks maltekstrakt. Så da ble det handlet inn til to nye batcher, en American Pale Ale og en Hveteøl (konevennlig) De ligger klare til de to første bryggene er ute av gjæringskarene. Så nå er det ut å sanke flasker...
 
AudunWS skrev:
Takk for informative svar.

Jeg var og kjøpte litt mer utstyr og ingredienser i dag. Vi fant da ut at 13 liters batcher vil passe greit til det utstyret jeg har tilgjengelig og med 1 boks maltekstrakt. Så da ble det handlet inn til to nye batcher, en American Pale Ale og en Hveteøl (konevennlig) De ligger klare til de to første bryggene er ute av gjæringskarene. Så nå er det ut å sanke flasker...

Litt usikker på hva du tenker å gjøre her, men om basen til ølen er 1.8 kg maltekstrakt til 13 liter øl, ender du med et ganske svakt brygg (ca 3.5 prosent).
Det kan passe veldig fint til en Ordinary Bitter, men APA og Hveteøl pleier å være litt sterkere.
Du kan eventuelt kjøpe spraymalt (tørket maltekstrakt) for å gjøre ølet litt kraftigere.
 
Peter T skrev:
Litt usikker på hva du tenker å gjøre her, men om basen til ølen er 1.8 kg maltekstrakt til 13 liter øl, ender du med et ganske svakt brygg (ca 3.5 prosent).
Det kan passe veldig fint til en Ordinary Bitter, men APA og Hveteøl pleier å være litt sterkere.
Du kan eventuelt kjøpe spraymalt (tørket maltekstrakt) for å gjøre ølet litt kraftigere.

Det er litt spesialmalt og noe vanlig malt med i bildet her også, det trekker vel opp noe så vidt jeg har skjønt. (Og det er jo ikke så mye foreløpig på bryggefronten...) Jeg fikk Erik på Bryggselv til å hjelpe meg med oppskrifter på det jeg var ute etter i riktig mengde.

Hveteøl skulle ende opp på ca 5,5% og Pale Ale på ca 5.1% i følge BeerCalc
 
AudunWS skrev:
Peter T skrev:
Litt usikker på hva du tenker å gjøre her, men om basen til ølen er 1.8 kg maltekstrakt til 13 liter øl, ender du med et ganske svakt brygg (ca 3.5 prosent).
Det kan passe veldig fint til en Ordinary Bitter, men APA og Hveteøl pleier å være litt sterkere.
Du kan eventuelt kjøpe spraymalt (tørket maltekstrakt) for å gjøre ølet litt kraftigere.

Det er litt spesialmalt og noe vanlig malt med i bildet her også, det trekker vel opp noe så vidt jeg har skjønt. (Og det er jo ikke så mye foreløpig på bryggefronten...) Jeg fikk Erik på Bryggselv til å hjelpe meg med oppskrifter på det jeg var ute etter i riktig mengde.

Hveteøl skulle ende opp på ca 5,5% og Pale Ale på ca 5.1% i følge BeerCalc
Om erik har hjulpet deg blir det sikkert bra. Jeg så for meg at det bare var snakk om ekstrakten.
Lykke til:)
 
Takk for det. Jeg har trua.

Var innom i dag og fikk masse tips. I tillegg til å forstå mer av det jeg allerede hadde gjort
 
Yepp, vi brygger øl, men hvor mye vi brykker av gangen betyr ikke noe sålenge vi har utstyr til å måle og veie nøyaktig i små nok doser. Av erfaring er det lett å lage små opskrifter, men ikke like lett å gjennomføre dem da målene blir noe unøyaktige.


m:)
 
OyvindEG skrev:
Aleksander87 skrev:
Jeg har brygget 5L batcher. Fordelen er at jeg trengte bare noen kjeler for å gjøre det. Også går det fort. Jeg mesket i en kjel med fyr på platen og kontinuerlig røring. Sleit litt med å holde rett temperatur, men det gikk nå på et vis.
Sett gryten i ovnen på ca mesketemperatur nestegang. Da holder temperaturen seg bra.
Meget lurt! Takk for tips!
 
536dc867-110e-1b0f.jpg


Tok en titt under lokket på julebrygget i dag og da ble jeg skeptisk... Skal det se slik ut?
 
Mulig at bildet lyver litt. Jeg mistenker at den ene kjelen jeg brukte har gitt smak og grums. Det var en gammel alu-kjele jeg prøvde å vaske ren på forhånd. Men det kan virke som om den slapp litt gamle rester når den kokte en time. Som pinnekjøtt-fett...

For nok like godt først som sist gå til innkjøp av en 27-30 liters kjele slik at jeg slipper både små batcher og pinnekjøtt
 
Tilbake
Topp