Hvor mye fosforsyre kan man bruke til vannjustering?

Ja, men ditt innlegg var info til vårt kriminelle ekorn, som var den som skulle til å brygge:).

Vår venn @Tom Tallak Solbu siterer mitt opprinnelige innlegg - det som startet hele denne tråden. Slik at det er meg han svarer, og det ølet er brygget og drikket for lengst. @Ekornskurken lurer bare på hvor man får kjøpt fosforsyre...

Det er overhodet ikke viktig, men rett skal være rett ;)

EDIT:

1611850029597.png
 
Hvor kjøper folk fosforsyre til vannjustering? Vestbrygg solgte dette tidligere, men det ser ut til at de har sluttet med det.

Brewshop sender ikke annet enn på pall. Petit har, men det er 1 liter. Skulle gjerne hatt i litt mindre kvanta.
 
Petit er nok billigste alternativ. Går jo ikke ut på dato, kan også brukes til å «refreshe» starsan bøtte hvis den har stått en stund, ( og man har kalk i vannet).
Btw: Testet forresten 2ml pr. L i vann, (tilsv. Ca 45ml i en 25l batch). Ingen smak, kun surt.
 
Petit er nok billigste alternativ. Går jo ikke ut på dato, kan også brukes til å «refreshe» starsan bøtte hvis den har stått en stund, ( og man har kalk i vannet).
Btw: Testet forresten 2ml pr. L i vann, (tilsv. Ca 45ml i en 25l batch). Ingen smak, kun surt.

Da blir det vel literen :)
 
Hei

Skal brygge en pale ale med 50/50 pils og hvete. Drøye fem kilo malt i ca. 26 liter meskevann. Jeg justerer med kalsiumklorid og kalsiumsulfat, men i følge EZ calculator er PH fremdeles altfor høy. Hvor mye fosforsyre er det greit å tilsette før det setter smak? Jeg må tilsette 5,5 ml her for å nå akseptabel PH. Vil det gi smak, eller er det bare å kjøre på? Jeg har brukt melkesyre tidligere og da har jeg aldri brukt mer enn 2,5 ml for at det ikke skal gi smak.
Jeg bruker 20 ml 10% fosforsyre for 25 liter brygg med bare lyst malt. Jeg har også brukt 60 ml og får en mase pH på 5,2 men aner da litt surt øl.
 
Petit er nok billigste alternativ. Går jo ikke ut på dato, kan også brukes til å «refreshe» starsan bøtte hvis den har stått en stund, ( og man har kalk i vannet).
Btw: Testet forresten 2ml pr. L i vann, (tilsv. Ca 45ml i en 25l batch). Ingen smak, kun surt.
Btw: Petit sin er 80%
 
Hvor kjøper folk fosforsyre til vannjustering? Vestbrygg solgte dette tidligere, men det ser ut til at de har sluttet med det.

Brewshop sender ikke annet enn på pall. Petit har, men det er 1 liter. Skulle gjerne hatt i litt mindre kvanta.
Det går fort unna, om du først baserer deg på det. Og holdbarheta er vel noe nær uendelig. Dessuten; du kan bruke det til mer enn brygging. Rustfjerning, f.eks.:).
 
Det går fort unna, om du først baserer deg på det. Og holdbarheta er vel noe nær uendelig. Dessuten; du kan bruke det til mer enn brygging. Rustfjerning, f.eks.:).
Kan også fint bruke det som tilsetning når man vanner plantene i hagen :) . Fruktbærende planter trenger ekstra fosfor.
Eller for å gjøre syltetøyet du lager av fruktene litt ... friskere.

Kjekt å ha.
 
Sist redigert:
Det går fort unna, om du først baserer deg på det. Og holdbarheta er vel noe nær uendelig. Dessuten; du kan bruke det til mer enn brygging. Rustfjerning, f.eks.:).

Klart det går fort unna når man brygger så mye som deg ;) Jeg ruger fortsatt på min 250 ml flaske som jeg kjøpte for 5-ish år siden :eek: Men, som du sier er vel holdbarheten rimelig god, og jeg får vel gjøre som @Petter Mandt å begynne å ta bedre vare på plantene mine :)
 
Klart det går fort unna når man brygger så mye som deg ;) Jeg ruger fortsatt på min 250 ml flaske som jeg kjøpte for 5-ish år siden :eek: Men, som du sier er vel holdbarheten rimelig god, og jeg får vel gjøre som @Petter Mandt å begynne å ta bedre vare på plantene mine :)
hehe - jeg er bare på den tredje literen, men jeg bruker en god del mer nå enn tidligere, siden jeg har erstatta så å si all lactolbruk med fosforsyre. Lenge prøvde jeg å begrense forsforsyrebruken fordi jeg trudde at effekten på kalsiumet var betydelig.

Og så har jeg relativt hardt vann, så jeg bruker mer syre per brygg enn alle dere som har vanlig bløtt vann.
 
hehe - jeg er bare på den tredje literen, men jeg bruker en god del mer nå enn tidligere, siden jeg har erstatta så å si all lactolbruk med fosforsyre. Lenge prøvde jeg å begrense forsforsyrebruken fordi jeg trudde at effekten på kalsiumet var betydelig.

Og så har jeg relativt hardt vann, så jeg bruker mer syre per brygg enn alle dere som har vanlig bløtt vann.
Ja, det med melkesyre og kalsium er interresant, men jeg trodde ikke det var problematisk, (kanskje det motsatte?). Calcium Lactate og Lactic Acid danner et konjurent par, og gir oss en svært stabil buffer, (en av de kraftigste). Men dannelsen forrykker kanskje beregnet pH, (og binder opp kalsium som gjæren gjerne skulle hatt?).
 
Ja, det med melkesyre og kalsium er interresant, men jeg trodde ikke det var problematisk, (kanskje det motsatte?). Calcium Lactate og Lactic Acid danner et konjurent par, og gir oss en svært stabil buffer, (en av de kraftigste). Men dannelsen forrykker kanskje beregnet pH, (og binder opp kalsium som gjæren gjerne skulle hatt?).
Jeg skjønte ikke det der, kjemi er ikke min sterke side:). Men jeg har aldri hørt at det skal være noe problem i forhold til kalsium med bruken av mjølkesyre. Der er problemet at mjølkesyra setter merkbar smak på ølet om du går over ei viss grense.

Derimot får du dannet kalsiumfosfat når du bruker fosforsyre, og det felles ut. Du mister altså noe kalsium. Det har vært en grunn til at folk har ligget unna fosforsyra, antakelig. Men effekten av dette er sterkt overdrevet, i alle fall i følge Martin Brugard, som burde ha greie på det:).
 
Tilbake
Topp