Hvor mye over antatt FG er greit?

Jeg har 2 batcher som ikke kommer helt ned til FG som stod i oppskrifta. Den ene måler jeg til 17, forventet var 12. Den andre målte jeg til 14, forventet var 8. De har nå stått i 30+ dager. Har prøvd å øke temperaturen litt, men ingenting skjer. Tenkte å bare flaske de i helgen. Noen grunn for at jeg bør vente med flasking? Hvor mye over antatt FG er egentlig akseptabelt?
 
Det er mange forhold som spiller inn: Maltsammensetning, mesketemperatur og -tid, OG, oksygenering av vørter, antall gjærceller pitchet, gjærstamme osv.
Siden det har stått såpass lenge, og du har prøvd å øke temperaturen, tror jeg det bare er å få flaska det;)
 
Har du sjekka hydrometeret ditt? Jeg har billigste sort, det viser litt for mye. Sjekka med å måle reint vann :)
 
Har et billig jeg også, men det viser 0 når jeg prøver på vann. Ser om noen kommer med noe lurt før helgen, hvis ikke satser jeg på å få det på flasker i løpet av helgen.

Sikkert mye som kan spille inn ja. Jeg vet en "feil" jeg gjorde. Jeg rehydrerte ikke gjæren. Om det er det som er årsaken vet jeg ikke, men på de andre bryggene jeg har laget så har jeg truffet temmelig bra i forhold til forventet, og da har jeg rehydrert gjæren. Irriterer meg litt over at jeg ikke gjorde det med disse også, men i følge bruksanvisningen på gjærpakken, så skulle den bare spres rett i vørteren.
 
Det kunne vel vært interessant å vite hvordan du traff på OG i disse oppskriftene, for å se hvor i prosessen det "går feil"?
 
Alle brygg er "all grain sett" fra altibrygg i Haugesund. De settene jeg har truffet på, var en sommer IPA, en pasion IPA og en vanlig IPA. De som jeg nå har bommet på er juleale og en american IPA. Har bare brukt gjæren som har følgt med i settene, og har dessverre kastet emballasjen, så vet ikke hvilken type det er.
 
Er det ikke slik at hvis OG blir høyere enn antatt så vil gjerne FG bli høyere også ? Vet ikke om det er tilfelle her.
 
Anbefaler deg å skrive ned alt du gjør på bryggedagen. Det er umulig å drive effektiv læring uten.
De du traff OG på, traff du også forventet mengde vørter i gjæringskaret?
Ut over det, har du allerede gjort de vanlige tingene med å la det stå lenger og varmere. Jeg hadde tappet :)
 
Mesketempratur har mykje å seie. Og ein må altid justere seg inn med sit eget utstyr. På vår måte må me opp eit par grader for å ikkje kome for langt ned på FG . Men det er mulig du må ned på mesketempratur for å få rett FG

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Mesketemperaturen mener jeg stemmer etter oppskrifta, men husker OG var litt lavere en forventet, noe den ikke var på de bryggene som jeg traff FG på. Regner med det blir øl av det uansett ;) Men har ikke vært borti for høy FG før. Får prøve å notere bedre ved neste brygg, så finner jeg kanskje ut av det. Men har i alle fall lovet meg selv å rehydrere gjæren, uansett hva som står på pakken.

Vil dette bli potensielle flaskebomber, hvis gjæringen skulle finne på å gå ned til forventet FG etter flasking?
 
Alle brygg er "all grain sett" fra altibrygg i Haugesund. De settene jeg har truffet på, var en sommer IPA, en pasion IPA og en vanlig IPA. De som jeg nå har bommet på er juleale og en american IPA. Har bare brukt gjæren som har følgt med i settene, og har dessverre kastet emballasjen, så vet ikke hvilken type det er.
Det kan ikke være at oppskriftene er feil? Uten å ha sett oppskriftene så er det vanskelig. Hva var OG på disse? Hvis jeg ser på en juleale fra bryggselv så har denne FG på 1.015-18. og en American IPA har FG på 1,010-13. Hvis oppskriftene er i nærheten så er du jo innenfor med FG.
 
Det kan ikke være at oppskriftene er feil? Uten å ha sett oppskriftene så er det vanskelig. Hva var OG på disse? Hvis jeg ser på en juleale fra bryggselv så har denne FG på 1.015-18. og en American IPA har FG på 1,010-13. Hvis oppskriftene er i nærheten så er du jo innenfor med FG.
Ja, det er mye rart med slike kit som kan skape avvik. Ikke sjelden er oppskriften skrevet for en bestemt fersk gjær, og så får man med en annen "tilsvarende" type eller tørrgjær. Det er ofte avvik i utgjæring mellom slike gjærtyper. Et eksempel er WLP550 som gjerne listes med Safbrew T-58 som tørrgjærerstatning. Forskjellen på forventet utgjæring er ganske stor mellom disse, selv om smaksprofilen er den samme.
 
Tilbake
Topp